Det huvudsakliga innehållet är en serie seminarier som behandlar olika tekniska och matematiska problem som ger olika inblickar i tillämpningar av matematik kopplade till yrkesrollen för en ingenjör i teknisk matematik. Flera av dessa seminarier ges av gästföreläsare. I samband med dessa seminarier genomförs handledda projektarbeten. Dessa projekt kommer att relatera till kunskap relaterande till andra kurser inom programmet. Vidare ges seminarier om muntlig och skriftlig kommunikation, samt värdering informationssökning, referenshantering, samt skriftlig analys av kontextens betydelse för ett hållbart samhälle och ingenjörens etiska ansvar.
SA1006 Ingenjörsfärdigheter i teknisk matematik 8,5 hp
Seminarieserie som behandlar informationssökning och muntlig och skriftlig presentation av teknisk information. Vidare ger kursen en presentation av olika tillämpningar av matematik kopplade till yrkesrollen for en ingenjör i teknisk matematik.
Information per kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Information för HT 2024 Start 2024-08-26 programstuderande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2024-08-26 - 2027-01-10
- Perioder
HT 2024: P1 (2,5 hp), P2 (1,5 hp)
VT 2026: P4 (1,5 hp)
HT 2026: P1 (1,5 hp), P2 (1,5 hp)
- Studietakt
10%
- Anmälningskod
51986
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Svenska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
Ingen platsbegränsning
- Målgrupp
- Ingen information tillagd
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
Kontakt
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan SA1006 (HT 2020–)Innehåll och lärandemål
Kursupplägg
Kursinnehåll
Seminarieserie som behandlar informationssökning och muntlig och skriftlig presentation av teknisk information. Vidare ger kursen en presentation av olika tillämpningar av matematik kopplade till yrkesrollen för en ingenjör i teknisk matematik.
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna
- visa kunskap om teknisk matematiks vetenskapliga grunder och tillämpliga metoder, samt orientering i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete.
- visa förmåga att kritiskt söka, samla och använda relevant information.
- visa förmåga att formulera, bedöma och hantera problem och kritiskt diskutera företeelser, frågeställningar och situationer inom teknisk matematik.
- visa förmåga att planera och med adekvata metoder genomföra uppgifter inom givna tidsramar och tillgängliga resurser. (FF3)
- visa förmåga att modellera, simulera, förutsäga och utvärdera skeenden.
- visa förmåga att utveckla produkter, t.ex. algoritmer och program, processer och system med hänsyn till människors förutsättningar och behov och samhällets mål för ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling.
- visa förmåga till lagarbete och samverkan i grupper med olika sammansättning
- visa förmåga att göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter.
- visa insikt i vetenskapens och teknikens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används, inbegripet sociala och ekonomiska aspekter.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Grundläggande behörighet.
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- PRO1 - Projekt 1, 2,5 hp, betygsskala: P, F
- PRO2 - Projekt 2, 1,5 hp, betygsskala: P, F
- PRO3 - Projekt 3, 1,5 hp, betygsskala: P, F
- PRO4 - Projekt 4, 1,5 hp, betygsskala: P, F
- PRO5 - Projekt 5, 1,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Obs! PRO 1-2 i åk 1, PRO 3 i åk 2, PRO 4–5 i åk 3.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.