Introduktion till Lean ledarskap,
Varför leda? – om ledarskap kontra chefskap,
Bottna i ledarbidrag, mål och uppgifter,
Hållbarhetsbegreppet,
Synliggör och se – om visuell styrning, gemba och motivation,
Hoshin Kanri kopplat till hållbarhet,
SCARF – att leda med eller mot sin hjärna,
Utmana – om lärande och Tuff Omsorg,
Bygg – om att leda systematisk förbättring,
Betydelsen av mod och högre chefer,
Systematiskt förbättringsarbete kopplat till hållbarhet.
ML170U Hållbart ledarskap med lean 2,0 hp
![](https://kursinfostorageprod.blob.core.windows.net/kursinfo-image-container/Picture_by_MainFieldOfStudy_23_Technology.jpg)
Om kursomgång
Gäller för kursomgång
VT 2024 Start 2024-04-16 uppdragsutbildning
Målgrupp
Uppdragsutbildning. Inga programstuderande får läsa kursen.
Del av program
Ingen information tillagdPerioder
VT 2024: P4 (1,0 hp)
HT 2024: P1 (0,5 hp)
Varaktighet
Studietakt
10%
Undervisningsform
Distans Dagtid
Undervisningsspråk
Svenska
Studielokalisering
KTH Södertälje
Antal platser
Max: 20
Planerade schemamoduler
Kurs-PM
Kurs-PM är inte publiceratSchema
Schema är inte publiceratKursval
Gäller för kursomgång
VT 2024 Start 2024-04-16 uppdragsutbildning
Anmälningskod
60833
Kontakt
Gäller för kursomgång
VT 2024 Start 2024-04-16 uppdragsutbildning
Kontaktperson
Andreas Bohlin, abohl@kth.se
Examinator
Ingen information tillagdKursansvarig
Ingen information tillagdLärare
Ingen information tillagdInnehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter avslutad kurs så kommer studenten kunna:
- diskutera och resonera kring modeller för Lean ledarskap relaterat till ledarskapets förutsättningar och hållbarhet samt hur dessa påverkar det egna ledarskapet,
- översätta modeller och metoder till egen situation och verksamhet samt konkretisera dessa i en handlingsplan
Kurslitteratur och förberedelser
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- PRO1 - Projekt, 0,5 hp, betygsskala: P, F
- SEM1 - Seminarier, 1,5 hp, betygsskala: P, F
Övriga krav för slutbetyg
Närvaro vid 10 av 13 tillfällen krävs för att få godkänt på kursen.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.