I bredaste bemärkelse ska kursen introducera studenten till användningen av finit elementbaserade simuleringar för produktdesign och konstruktion. Under kursen används traditionella solida modeller för att förstå problemlösningsstrategier och terminologier specifika för finit elementbaserad analys som tillämpas i datorbaserade program. Dessutom kommer idealiseringar av mekaniska strukturer och fysiska komponenter att studeras med hjälp av strålelement och skalelement och jämfört med resultat uppnådda med solida modeller. Idealiseringar av mekaniska system ingår också i de studerade ämnena.
ML1332 Datorbaserade konstruktionsverktyg, fortsättningskurs 7,5 hp
![](https://kursinfostorageprod.blob.core.windows.net/kursinfo-image-container/Picture_by_own_choice_ML1332.png)
Kursen för datorbaserade ingenjörsverktyg introducerar studenter till simuleringsprogram och beräkningsblad som vanligtvis används för att analysera en mängd olika design- och konstruktionsproblem.
Om kursomgång
Gäller för kursomgång
HT 2024 Start 2024-08-26 programstuderande
Målgrupp
Ingen information tillagdDel av program
Högskoleingenjörsutbildning i maskinteknik, Södertälje, åk 3, SIOD, Obligatorisk
Perioder
P1 (7,5 hp)Varaktighet
Studietakt
50%
Undervisningsform
Normal Dagtid
Undervisningsspråk
Svenska
Studielokalisering
KTH Södertälje
Antal platser
Ingen platsbegränsning
Planerade schemamoduler
Kurs-PM
Kurs-PM är inte publiceratSchema
Länk till SchemaKursval
Gäller för kursomgång
HT 2024 Start 2024-08-26 programstuderande
Anmälningskod
51789
Kontakt
Gäller för kursomgång
HT 2024 Start 2024-08-26 programstuderande
Examinator
Ingen information tillagdKursansvarig
Ingen information tillagdLärare
Ingen information tillagdInnehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna
- självständigt strukturera, genomföra och dokumentera CAx-uppgifter som innehåller modellering och FE-analys
- tillämpa ett finita elementprogram för att lösa flerdimensionella elastiska problem
- vidareutveckla en produkts geometri och funktion med hänsyn till FE-analys
- identifiera och tillämpa lämplig modelleringsstrategi med hänsyn till FE-analys
- beskriva hur finita elementprogram är uppbyggda och vilka indata som måste ges för att lösa ett praktiskt problem
- jämföra, utvärdera och dokumentera resultat av FE-analys
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
- slutförda kurser ML1000, ML1101 och ML1209
- godkända moduler PDX1 och PRO1 i ML1213
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
- Tumstock
- 15cm skjutmått
Kurslitteratur
Introduction to Finite Element Analvsis: Using Creo Simulate 4.o, av Randy H. Shih. SDC Publications. ISBN 978-1-63057-108-5.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- DEX1 - Datorbaserad examination, 2,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- INLA - Inlämningar, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- RED1 - Redovisning, 2,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Examinator beslutar, i samråd med KTH:s samordnare för funktionsnedsättning (Funka), om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning. Examinator fär medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.