Introduktion till Lean ledarskap,
Varför leda? – om ledarskap kontra chefskap,
Bottna i ledarbidrag, mål och uppgifter,
Hållbarhetsbegreppet,
Synliggör och se – om visuell styrning, gemba och motivation,
Hoshin Kanri kopplat till hållbarhet,
SCARF – att leda med eller mot sin hjärna,
Utmana – om lärande och Tuff Omsorg,
Bygg – om att leda systematisk förbättring,
Betydelsen av mod och högre chefer,
Systematiskt förbättringsarbete kopplat till hållbarhet.
ML1109 Hållbart ledarskap med lean 2,0 hp
Information per kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Information för HT 2024 Start 2024-08-26 fristående studerande
- Studielokalisering
KTH Södertälje
- Varaktighet
- 2024-08-26 - 2025-01-13
- Perioder
- P1 (1,0 hp), P2 (1,0 hp)
- Studietakt
10%
- Anmälningskod
10212
- Undervisningsform
Distans Dagtid
- Undervisningsspråk
Svenska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
10 - 25
- Målgrupp
Yrkesverksamma chefer och ledare. Personer i arbetsledande befattning inom både den privata och den offentliga sektorn, med grundkunskaper i lean.
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
- Del av program
- Ingen information tillagd
Du behöver ett KTH-konto för att läsa en kurs på KTH, kontot aktiveras med Mobilt BankID eller genom att besöka KTH:s campus. Det enda sättet att starta en kurs utan att besöka campus, är om du har Mobilt BankID.
Kontakt
Andreas Bohlin (abohl@kth.se)
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan ML1109 (VT 2022–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter avslutad kurs så kommer studenten kunna:
- diskutera och resonera kring modeller för Lean ledarskap relaterat till ledarskapets förutsättningar och hållbarhet samt hur dessa påverkar det egna ledarskapet,
- översätta modeller och metoder till egen situation och verksamhet samt konkretisera dessa i en handlingsplan
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Yrkeserfarenhet i ledarroll minst 2 år samt yrkeserfarenhet av arbete med Lean.
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- PRO1 - Projekt, 0,5 hp, betygsskala: P, F
- SEM1 - Seminarier, 1,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Närvaro vid 10 av 13 tillfällen krävs för att få godkänt på kursen.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Kontaktperson
Övrig information
Kursen riktar sig till personer i arbetsledande befattning inom både den privata och den offentliga sektorn, med grundkunskaper i lean.