- Teori om diffusion i enfasmaterial
- Drivande kraft för diffusion
- Termodynamisk faktor och mobilitet
- Fick-Onsagerslag för flerkomponentdiffusion
- Värmebehandlingsprocesser av stål
- Analytiska metoder för att lösa diffusionsproblem
- Introduktion till programvaran DICTRA
MH2059 Materials strukturer II 7,5 hp
Denna kurs är en fortsättning av Materials strukturer I, med fokus på diffusion, diffusionstyrda fasomvandlingar och värmebehandling av stål samt en introduktion till programvaran DICTRA.
Information per kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan MH2059 (VT 2025–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- Förklara begreppet diffusion inom binära och multikomponentsystem
- Utföra analytiska och numeriska beräkningar av problem inom diffusion
- Designa och simulera en värmebehandlingsprocess av en stållegering, förklara utvecklingen av mikrostrukturen samt sammanfatta resultaten i en rapport.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Kunskaper inom termodynamisk modellering och fasomvandlingar motsvarande innehåll i MH2057 Termodynamisk modellering och MH2055 Materials strukturer I.
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- DAT1 - Datorlaboration, 1,0 hp, betygsskala: P, F
- LAB1 - Laborationer, 1,5 hp, betygsskala: P, F
- TEN1 - Skriftlig tentamen, 5,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.