Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

MF2086 Forskningsmetodik i ledning och organisation 6,0 hp

Kursen ger fördjupning inom ämnet organsiation och ledarskap samt det kunnande i metoder och angreppssätt som krävs för att påbörja examensabete och eventuella fortsatta forskarstudier i ämnet. Kunskapen som kursen ger är också nödvändig i mer praktisk verksamhet för att kunna förstå och använda sig av forskning i denna.

Information per kursomgång

Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.

Termin

Information för VT 2025 Start 2025-01-14 programstuderande

Studielokalisering

KTH Campus

Varaktighet
2025-01-14 - 2025-06-02
Perioder
P3 (3,0 hp), P4 (3,0 hp)
Studietakt

17%

Anmälningskod

60759

Undervisningsform

Normal Dagtid

Undervisningsspråk

Engelska

Kurs-PM
Kurs-PM är inte publicerat
Antal platser

Min: 5

Målgrupp
Ingen information tillagd
Planerade schemamoduler
[object Object]

Kontakt

Examinator
Ingen information tillagd
Kursansvarig
Ingen information tillagd
Lärare
Ingen information tillagd

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan MF2086 (VT 2020–)
Rubriker med innehåll från kursplan MF2086 (VT 2020–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Deltagarna kommer att bedriva ett vetenskapligt arbete där det ingår att samla, beskriva och analysera data med lämplig forskningsmetod. Resultaten ska diskuteras i relation till tidigare och framtida forskning, samt analysera svagheter och styrkor i egen och andras forskning.

Arbetet ska presenteras muntligt och skriftligt.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

- beskriva flera olika forskningsmetoder av både kvalitativ och kvantitativ art

- applicera flera olika forskningsmetoder av både kvalitativ och kvantitativ art. Exempel på dessa metoder för kvantitativ analys är medelvärdesjämförelse (t-test och ANOVA) och multipel regressionsanalys. Exempel på en metod för kvalitativ analys är textanalys med öppen kodning

- välja forskningsmetoder som är relevanta för olika typer av forskningsstudier

- förklara och diskutera metodologiska svagheter och styrkor i forskning

- demonstrera analytiskt och kritiskt tänkande

- tillämpa KTHs etiska regler för kopiering och citering av andras arbeten

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Kandidatexamen i maskinteknik eller motsvarande.

MF2046  Produktinnovation eller MF2038  Tjänstedesign, eller motsvarande

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Ingen information tillagd

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • INL1 - Inlämningsuppgift, 2,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • INL2 - Inlämningsuppgift, 2,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • ÖVN1 - Övning, 2,0 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Maskinteknik

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd