Kursen är uppdelad i en mer teoretisk del och en mer praktisk del och löper under hela läsåret. Läsperiod 1 är mer teoretiskt inriktad och handlar om metoder och arbetssätt som är tillämpliga i produktutvecklingsprocessens olika faser samt behandlar också olika aspekter såsom organisering, planering, innovation och kreativt arbetsklimat.
Grupparbeten kommer att genomföras under läsperiod 1, t ex i form av en kreativ idéuppgift och arbeten om olika stödmetoder och arbetssätt i produktutveckling. Dessa kommer att redovisas vid seminarier där ni lär varandra och ger feedback på varandras arbeten.
Under läsperiod 2-4 genomförs ett skarpt produktutvecklingsprojekt tillsammans med ett företag i vilket grupper om ca 13 studenter. Företaget medverkar i en styrgrupp för projektet som är en resurs under projektet.
Ni studenter är ansvariga för projektet och har stöd av en lärare i form av en coach. Ni ges under projektet tillfälle att öva färdigheter i att genomföra ett produktutvecklingsprojekt utifrån ett givet uppdrag - från idégenerering fram till att en prototyp är framtagen och levererad till företaget. Här kommer ni att sätta samman olika delkunskaper till en helhet för att genomföra utvecklingsprojektet. Ni kommer att motivera era val och analysera utfallet av valda arbetssätt.