Huvuddelen av kursen består av att genomföra ett självständigt utredningsarbete på vetenskaplig grund, vilken utmynnar i en uppsats. För att säkerställa relevanta, intressanta och väl underbyggda resultat bygger arbetet på den kunskap som finns inom området och utvecklar ny kunskap med hjälp av vetenskapliga teorier och metoder. Ett bra examensarbete kräver ett samspel mellan teori, metod och empiri, som i sin tur kräver att teknologen kan röra sig bildligt och bokstavligt talat mellan uppdragsgivarens värld och den akademiska världen.
Som ett stöd erbjuder institutionen fortlöpande handledning, samt en serie av seminarier under arbetets gång. Den fortlöpande diskussionen av examensarbetet i enskilda samtal med handledare och på seminarier är en mycket viktigt del av kursen.
Efter avslutat examensarbete skall studenten kunna:
- Genom sitt arbete identifiera behov av och inhämta fördjupad kunskap och visa en avsevärd fördjupning inom något av de delområden som finns inom ämnet industriell ekonomi
- Genom sitt arbete visa fördjupad insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete
- Självständigt, kritiskt och kreativt planera, formulera, analysera och generera lösningar på komplexa problem inom ämnet industriell ekonomi inom givna tidsramar.
- På avancerad nivå kritiskt diskutera, förklara och applicera aktuell forskning, vetenskapliga teorier och metoder som är relevanta för examensarbetet
- Såväl muntligt som skriftligt presentera resultatet av examensarbetet samt ge relevant feedback på andra studenters arbeten genom opposition
- Beskriva, analysera och föreslå förändringar för arbete och processer inom en organisation med hänsyn till arbetsmiljö och ev. andra samhälleliga aspekter. Detta gäller även då studenten involveras i ett forskningsprojekt eller arbetar kring ett mer individuellt problem
- Utvärdera sitt arbete och diskutera egna slutsatser där teknikens möjligheter och begränsningar sätts i relation till ekonomiska, sociala och ekologiskt hållbara aspekter
- Genom diskussion av teori och resultat visa förmåga att göra bedömningar med hänsyn till vetenskaplig metod och etiska aspekter i förhållande till den egna studien.