Se kurs-pm.
ME1315 Industriell marknadsföring för I 6,0 hp
Information per kursomgång
Information för VT 2025 Start 2025-01-14 programstuderande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2025-01-14 - 2025-03-16
- Perioder
- P3 (6,0 hp)
- Studietakt
50%
- Anmälningskod
61083
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Svenska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
Min: 10
- Målgrupp
Obligatorisk för CINEK1. Endast öppen för CINEK1.
Ej öppen för utbytesstudenter.
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
Kontakt
Anna Nyquist (anna-maria.nyquist@indek.kth.se)
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan ME1315 (VT 2024–)Innehåll och lärandemål
Kursupplägg
Kursinnehåll
Marknadsföringens kärnkoncept:
- Företagets omvärld
- Konsumenters köpbeteenden
- Företags köpbeteenden
- Segmentering och positionering
- Varumärke och produkt
- Marknadskommunikation
- Pris och prissättning
- Distributionskanaler och plats
- Marknadsplanering
Orientering i aktuella trender inom industriell marknadsföring:
- Förändringar i mediekonsumtion
- Hållbarhet inom marknadsföring
- Kundpsykologi (neuromarketing)
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- Redogöra för och förklara grundläggande begrepp, teorier, metoder och modeller inom marknadsföring
- Praktiskt tillämpa teorier och modeller inom marknadsföring för att analysera problem för företag och organisationer ur ett marknadsföringsperspektiv
- Identifiera olika problem och argumentera för olika sätt att dessa problem ur ett marknadsföringsperspektiv
- Skriftligt och muntligt utarbeta och presentera en marknadsplan som innehåller analys av köpbeteende, segmentering och positionering.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Deltagit i ME1314 Introduktion till industriell ekonomi
Utrustning
Kurslitteratur
Kurslitteratur meddelas vid kursstart
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- PRO2 - Projekt, 2,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- TEN2 - Tentamen, 4,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Se kurs-pm.
Möjlighet till plussning
Avgörs av examinator.
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Se kurs- och programkatalogen.
Kontaktperson
Övergångsbestämmelser
Antagna studenter som inte slutfört kursen med tidigare uppsättning av examinationsmoment kommer att examineras inom ramen för de nya examinationsmomenten.
Övrig information
Kursen ME1315 ersätter ME1307 fr o m läsåret 2017/2018
Innehållet överlappar med ME1307
Kurs med överlappande innehåll: ME1035
Endast öppen för studenter antagna till civilingenjörsprogrammet Industriell ekonomi (CINEK).
Ej öppen för utbytesstudenter.