Att formulera en intressant affärsidé är inte slutet på en entreprenöriell process. Det är tvärtom bara början. Iden måste, både med hjälp av formella och informella metoder, utvecklas till ett affärskoncept och en affärsmöjlighet. Under denna kurs ställs studenterna inför utmaningen att identifiera behovsområden, att identifiera och utveckla affärsidéer och att utveckla affärskoncept och affärsmöjligheter. Som stöd för arbetet presenteras olika metoder och verktyg under en serie föreläsningar. Deltagarna får hjälp att använda dessa i en serie seminarier samt vidare att använda en blandning av teoretiska analyser och praktikfokuserade lärmetoder.
ME1042 Entreprenörskap inom Media och IKT 1,5 hp
![](https://kursinfostorageprod.blob.core.windows.net/kursinfo-image-container/Picture_by_MainFieldOfStudy_06_Industrial_Management.jpg)
Om kursomgång
Gäller för kursomgång
HT 2024 Start 2024-08-26 programstuderande
Målgrupp
Obligatorisk för CMETE
Del av program
Perioder
P1 (1,5 hp)Varaktighet
Studietakt
10%
Undervisningsform
Normal Dagtid
Undervisningsspråk
Engelska
Studielokalisering
KTH Campus
Antal platser
Min: 10
Planerade schemamoduler
Kurs-PM
Kurs-PM är inte publiceratSchema
Länk till SchemaKursval
Gäller för kursomgång
HT 2024 Start 2024-08-26 programstuderande
Anmälningskod
50089
Kontakt
Gäller för kursomgång
HT 2024 Start 2024-08-26 programstuderande
Examinator
Ingen information tillagdKursansvarig
Ingen information tillagdLärare
Ingen information tillagdInnehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
1. Analysera och diskutera begreppet entreprenörskap inom medieteknik och IKT,
2. Använda kreativa metoder för att utveckla bärkraftiga affärskoncept och affärsmöjligheter,
3. Använda grundläggande metoder för kund-, marknads- och konkurrentanalyser,
4. Utveckla och förklara grundläggande affärsmodeller.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Grundläggande behörighet
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- PRO1 - Individuellt projekt, 1,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- PRO2 - Grupprojekt, 0,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Övriga föreskrifter
ME1039, delvis överlappande med 1,5 hp Modul 4: ”Entreprenörskap”