Lärande och undervisning i teknik på framför allt gymnasieskolan och grundskolans högstadium. Innehållet spänner från ämnenas historia och plats i utbildningssystemet, till undervisnings- och bedömningsmetoder. Särskild uppmärksamhet ägnas åt teknikämnenas plats i den större helhet som skolsystemet utgör, samt genus och jämställdhetsaspekter på teknik och teknikundervisning.
LT2044 Ämnesdidaktik: Lärande och undervisning i teknik, del 1 6,0 hp
Information per kursomgång
Information för HT 2024 KPUFU programstuderande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2024-07-01 - 2025-01-13
- Perioder
- P1 (2,0 hp), P2 (3,0 hp)
- Studietakt
17%
- Anmälningskod
40012
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Svenska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
10 - 25
- Målgrupp
- Ingen information tillagd
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
- Schema är inte publicerat
Kontakt
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan LT2044 (VT 2024–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna
1. Beskriva nuvarande teknikämnens framväxt och deras föregångares historia i grund- och gymnasieskolan ur läroplansteoretiska och kunskapsteoretiska perspektiv
2. Diskutera de tekniska ämnenas syfte och deras relation till andra skolämnen, till skolans övergripande mål, uppdrag och riktlinjer samt till gymnasieprogrammens examensmål
3 Problematisera de tekniska ämnena och deras plats i skolsystemet utifrån jämlikhets-, jämställdhets- och mångfaldspersperspetiv
4 Diskutera och kritiskt utvärdera skapande arbete inom teknikämnena, med särskilt fokus på tekniskt utvecklingsarbete
5 Planera teknikundervisning för en längre period, i enlighet med gällande styrdokument, med rimlig progression och med hänsyn tagen till andra skolämnen och elevers skilda intressen
6 Diskutera hur olika undervisningsresurser och hjälpmedel (både digitala och analoga) kan stödja elevers lärande i teknik
7 Diskutera och analysera bedömning och betygsättning i teknik utifrån gällande styrdokument och beprövad erfarenhet.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Godkänt betyg (lägst G resp. E) på kurserna LT1045 Verksamhetsförlagd utbildning 1 (15 hp) samt UM7101 Ämnesdidaktik, läroplansteori, betyg och bedömning (10 hp).
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL1 - Skriftliga inlämningsuppgifter, 4,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- SEM1 - Seminarier, 2,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Kursbetyget avgörs av betyget på INL1.
Övriga krav för slutbetyg
Aktivt deltagande i obligatoriska seminarier.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Övriga föreskrifter
Verksamhetsförlagd utbildning genomförs parallellt med denna kurs. Datainsamling, intervjuer o.d. på VFU-skolan kan förekomma.