Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

LT2034 Läroplansteori och ämnesdidaktik 6,0 hp

Information per kursomgång

Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.

Termin

Information för HT 2025 Start 2025-10-27 programstuderande

Studielokalisering

KTH Campus

Varaktighet
2025-10-27 - 2026-01-12
Perioder
P2 (6,0 hp)
Studietakt

33%

Anmälningskod

51621

Undervisningsform

Normal Dagtid

Undervisningsspråk

Svenska

Kurs-PM
Kurs-PM är inte publicerat
Antal platser

Ingen platsbegränsning

Målgrupp

CLGYM

Planerade schemamoduler
Ingen information tillagd

Kontakt

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan LT2034 (HT 2023–)
Rubriker med innehåll från kursplan LT2034 (HT 2023–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen ger en överblick över forskning i matematik-, kemi-, fysik- samt teknikämnets didaktik.

Kursen behandlar läroplansteori, med fokus på skolämnenas framväxt, innehåll och karaktär, hur de svenska läroplanerna och andra styrdokument vuxit fram samt styrdokumentens relation till skol- och undervisningspraktiken.

I kursen problematiseras och diskuteras förhållandet mellan ämnesdisciplinerna matematik, kemi, fysik och teknik och motsvarande skolämne.

Den ämnesdidaktiska forskningens relevans för och förhållande till verksamheten i skolan och studentens framtida yrkespraktik diskuteras kritiskt utifrån vetenskapliga metoder och principer.

Vidare behandlas, och praktiskt övas, utbildningsvetenskapliga analysmetoder för att systematisera empiriskt material samt att dra slutsatser gällande undervisning och lärande i olika miljöer.

I kursen ingår att studenten praktiskt övar sin förmåga att vetenskapligt analysera och metodiskt reflektera kring den kommande yrkespraktiken.

Lärandemål

Efter godkänd kurs ska student kunna

1. Sammanfatta och förklara vad som karaktäriserar matematik, kemi, fysik och teknik som skolämnen, ur ett historiskt och nutida perspektiv, i deras relation till ämnesdisciplinerna liksom till yrkespraktiken,

2. diskutera och problematisera förhållandet mellan styrdokument, skolpraktik och ämnesdisciplinerna matematik, kemi, fysik och teknik utifrån läroplansteori,

3. kontrastera och värdera olika ämnesdidaktiska forskningsresultat rörande undervisning och lärande i matematik, kemi, fysik och teknik, 

4. kritiskt analysera och värdera undervisning och lärande i olika miljöer med hjälp av relevanta ämnesdidaktiska begrepp och teorier.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

LT2033 VFU 3 med ämnesdidaktik

Kurslitteratur

Du hittar information om kurslitteratur antingen i kursomgångens kurs-PM eller i kursomgångens kursrum i Canvas.

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • LAB1 - Workshop läroplansteori, 1,5 hp, betygsskala: P, F
  • LAB2 - Dataanalys, 0,5 hp, betygsskala: P, F
  • SEM1 - Seminarier, 0,5 hp, betygsskala: P, F
  • TENA - Skriftlig tentamen, 3,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Övriga krav för slutbetyg

Deltagande i obligatoriska seminarier

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Teknik och lärande

Utbildningsnivå

Avancerad nivå