Kursen består av följande delar:
Del 1. Matematikdidaktik II 1,5 hp
Del 2. Verksamhetsförlagd utbildning 12 hp
Samt en av följande delar beroende på ämneskombination:
Del 3. Naturvetenskapsämnenas didaktik 1,5 hp
Del 4. Teknikdidaktik 1,5 hp
Del 1, 3 och 4 innefattar fördjupade studier av planering, organisering och utvärdering av undervisning och elevers lärande i respektive ämne utifrån gällande styrdokument och aktuell ämnesdidaktisk forskning. Språk och kommunikation i klassrummet behandlas. Säkerhet och ansvar vid laborativ undervisning i skolan berörs. Vidare behandlas tillämpning av olika bedömningsformer för att utvärdera elevers kunskaper inom matematik och teknik eller de naturvetenskapliga ämnena.
Del 2: Verksamhetsförlagd utbildning
Studenten fördjupar sina kunskaper om skolans verksamhet och organisation, samt medverkar i den dagliga skolverksamheten på relevant stadium. Kursen fokuserar på lärarens yrkesroll och skolan som pedagogisk miljö. Studierna innebär att utifrån gjorda erfarenheter, relevanta ämneskunskaper och systematisk reflektion integrera teori och praktik. Innehållet i kursen utformas med utgångspunkt i förväntade studieresultat och verksamheten i skolan.