Självständigt arbete i ämnesdidaktik.
LT201X Examensarbete i ämnesdidaktik, avancerad nivå 15,0 hp
Information per kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Information för VT 2025 Start 2025-06-09 programstuderande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2025-06-09 - 2025-07-31
- Perioder
VT 2025:
HT 2025:
- Studietakt
100%
- Anmälningskod
45004
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Svenska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
Ingen platsbegränsning
- Målgrupp
- Ingen information tillagd
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
- Del av program
Kontakt
Susanne Engström (sengstro@kth.se)
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan LT201X (VT 2024–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter genomgången kurs förväntas studenten ha förmåga att självständigt
- formulera en vetenskaplig undersökningsidé med anknytning till utbildningsvetenskap relaterad till undervisning i fysik, kemi, teknik eller matematik
- använda relevanta kunskaper och färdigheter som förvärvats under utbildningen samt göra ändamålsenliga val av vetenskapliga metoder och motivera dessa
- inom givna ramar, även med begränsad information, kunna analysera och diskutera komplexa frågeställningar, samt hantera större problem på avancerad nivå inom undervisningsområdet
- reflektera över, värdera och kritiskt granska egna och andras vetenskapliga resultat
- formulera relevanta och välgrundade slutsatser med hänvisning till tidigare forskning
- reflektera över nyvunna kunskaper i relation till såväl läraruppdraget som tidigare utbildning och yrkeserfarenheter
- dokumentera och presentera sitt arbete, för given målgrupp, med högt ställda krav på struktur, formalia och språkhantering
- identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och fortlöpande utveckla sin kompetens
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Minst 50 hp inom det utbildningsvetenskapliga området, vari måste ingå minst 10 hp ämnesdidaktik och 10 hp verksamhetsförlagd utbildning (VFU).
Minst totalt 90 hp i det eller de undervisningsämnen som lärarutbildningen avser.
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- XUPP - Examensuppgift, 15,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Kunskapskontroll sker genom skriftlig rapport, muntlig presentation samt opposition på annan students examensarbete. Vid bedömning av examensarbetet kommer hänsyn att tas till nedanstående punkter:
1. Genomförandeprocess, inklusive förståelse av den förelagda uppgiften och dess relevans för kommande yrkesverksamhet, samt självständighet och förmåga att hålla den fastställda tidsplanen för arbetet
2. Vetenskapligt innehåll, inklusive kunskap om den teoretiska bakgrunden
3. Presentation, dvs skriftlig och muntlig redovisning inklusive tolkning och analys av resultat, samt opposition på annat examensarbete
Kursens betygskriterier delas ut vid kursstart.
Student som inte har avslutat sitt examensarbete inom åtta månader riskerar, efter bedömning av examinator, att bli underkänd på kursen.
Övriga krav för slutbetyg
Godkänd på samtliga i kursen ingående obligatoriska moment.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.