Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

LT1058 Att handleda VFU-studenter, fortsättningskurs 4,5 hp

Information per kursomgång

Termin

Information för VT 2024 Start 2024-01-16 fristående studerande

Studielokalisering

KTH Campus

Varaktighet
2024-01-16 - 2024-06-03
Perioder
P3 (2,0 hp), P4 (2,5 hp)
Studietakt

17%

Anmälningskod

20041

Undervisningsform

Distans Dagtid

Undervisningsspråk

Svenska

Kurs-PM
Kurs-PM är inte publicerat
Antal platser

5 - 30

Målgrupp

Aktiva lärare.

Planerade schemamoduler
[object Object]
Del av program
Ingen information tillagd

Kontakt

Examinator
Ingen information tillagd
Kursansvarig
Ingen information tillagd
Lärare
Ingen information tillagd
Kontaktperson

Helena Lennholm, lennholm@kth.se

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan LT1058 (VT 2023–)
Rubriker med innehåll från kursplan LT1058 (VT 2023–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen vänder sig till högstadie- och gymnasielärare som i sin yrkesutövning tar emot studenter på verksamhetsförlagd utbildning (VFU).

Denna kurs syftar till att vidareutveckla deltagarnas pedagogiska kompetens som handledare för lärarstudenter genom seminarier och föreläsningar som behandlar teorier och modeller för undersökande arbetssätt rörande lärande och handledning av VFU-studenter. Den syftar vidare till att utveckla handledarkompetens genom att studenterna utför en undersökning inom området och presenterar resultaten.

Lärandemål

Kursen är en fortsättningskurs som syftar till att fortsatt utveckla deltagarnas pedagogiska kompetens som handledare för lärarstudenter, samt utveckla deltagarnas förmåga att undersöka och reflektera över handledning i en lärandekontext utgående från aktuell forskning och egna erfaranheter

Efter godkänd kurs ska studenten kunna

1. Redogöra för teorier och modeller för lärande, handledning och undersökningsmetodik, samt reflektera kring hur dessa kan tillämpas under         handledningsprocessen

2. Undersöka, analysera och kritiskt reflektera kring handledning av VFU-studenter

3. Presentera resultatet av en undersökning av handledning i en lärandekontext för en i ämnet insatt målgrupp

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Genomförd lärarutbildning eller motsvarande. Godkänd LT1029 eller VFU-handledarkurs om minst 3 hp (från valfritt lärosäte).

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Ingen information tillagd

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • INL1 - Inlämningsuppgift, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • SEM1 - Seminarier, 1,5 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Teknik och lärande

Utbildningsnivå

Grundnivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Helena Lennholm, lennholm@kth.se