Kursen inleds med ämnesspecifika aspekter som hur ämnet vuxit fram, olika syn på kunskap i ämnet, ämnets koppling (eller bristen på koppling) till läroböckerna, lärarens syn på ämnet och hur lärarens bakgrund påverkar denna syn.
Därefter följer elevers lärande och undervisningsprocessen (planera, genomföra och utvärdera) utifrån aktuell teknikdidaktisk forskning och styrdokument relaterat till teknikämnets olika delar. Särskilt fokus läggs därvidlag på elevaktiverande lärandetillfällen som t.ex. teknikutvecklingsarbete. Bedömningsformer och deras tillämpning i praktiken behandlas.
Till sist inkluderas tillämpningar av ämnesövergripande perspektiv som jämlikhet, jämställdhet, hållbar utveckling och etik samt hur både analoga och digitala läranderesurser kan integreras i praktiken i ämnesundervisningen.
Efter avslutad kurs, skall studenten kunna:
- redogöra för samt exemplifiera ämnesspecifika aspekter av undervisningsprocessen och hur dessa påverkar olika sätt att, utifrån styrdokumenten, planera, genomföra och utvärdera undervisning inom teknikämnet
- redogöra för samt exemplifiera ämnesspecifika aspekter av bedömning och hur olika bedömningsformer konkret kan tillämpas för att utvärdera elevers kunskaper inom teknikämnet
- redogöra för hur projektarbeten, demonstrationer och/eller motsvarande elevaktiverande undervisningstillfällen inom teknikämnet kan planeras, genomföras och utvärderas
- redogöra för hur ämnesövergripande perspektiv som demokratiuppdraget, jämlikhet, jämställdhet, hållbar utveckling och etik kan integreras i praktiken i ämnesundervisningen.
- redogöra för hur både analoga och digitala läromedel och andra läranderesurserkan användas, utvärderas och integreras i praktiken i ämnesundervisningen.