I denna vidareutbildningskurs blir rymden en plats för inspiration och framtidsdrömmar och ett vardagligt faktum i det moderna livet. Studenten får träffa rymdexperter, forskare och astronauter, samt pröva på att använda verkliga rymddata och tillämpa verkliga vetenskapliga metoder. Fakta och diskussioner om hur FN:s olika globala hållbarhetsmål kan uppnås, samt didaktik för undervisning om detta behandlas.
Du som deltagande lärare uppmuntras att använda rymdrelaterade teman och den genuina fascination som ungdomar känner för rymden för att förbättra skolelevernas kompetens i STEM-relaterade ämnen när du genomför ett praktiskt projekt med dina elever.
Kursen innehåller bland annat:
- Föreläsningar från forskare med koppling till rymd och hållbar utveckling samt personer från ESERO Sveriges nätverk
- Seminarier och diskussioner om rymden och hållbar utveckling
- Utveckling av en översiktlig planering av en serie lektioner som handlar om hållbar utveckling med rymden som tema. Lektionerna kan planeras inom valfri STEM-kurs eller som ett ämnesövergripande samarbete inom ungdomsskolan.
- En uppgift kopplad till ESERO:s skolprojekt Klimatdetektiverna och Cities in space
Rymdrelaterad naturvetenskap och teknik som kan användas för undervisning för hållbar utveckling exempelvis satellitdata, jordobservationer, miljöteknik. Teknik och naturvetenskap som kan användas inom områden som hållbara rymdstäder eller rymdstationer; odlingsteknik, reningsteknik och materiallära. Didaktiska aspekter för ämnesövergripande undervisning inom rymd och hållbarhet, speciellt hur man tar upp samhällsfrågor och låter elever ta ställning utifrån komplexa situationer.
Kursen syftar till att utveckla deltagarnas kompetens inom pedagogik och didaktik för att undervisa inom rymd och hållbar utveckling inom (sienceSTEM-ämnen.
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- redogöra för grundläggande begrepp och företeelser inom området rymd och hållbar utveckling,
- diskutera aktuella samhällsfrågor där rymd och hållbar utveckling har stor betydelse, och hur detta kan introduceras för elever,
- redogöra för och problematisera generella didaktiska aspekter inom STEM-ämnen,
- orientera sig i aktuell praxis och didaktisk forskning inom grundläggande STEM-undervisning med rymdtema
- analysera relevanta kurs- och ämnesplaner för att identifiera moment och innehåll där hållbar utveckling och rymden kan användas
- planera och utvärdera undervisning för elever med hållbar utveckling och med ett rymdtema inom ett eller flera STEM-ämnen.