Kursen behandlar lärande och undervisning i naturvetenskap och teknik för gymnasiet utifrån aktuella styrdokument samt relevant forskning i naturvetenskapsämnenas och teknikämnets didaktik. Kursen behandlar även skolämnenas karaktär och särart samt ungdomars utveckling och lärande. Hur undervisning kan organiseras med hjälp av undersökande arbetssätt och teknikutvecklingsarbet, både med och utan stöd av tekniska hjälpmedel, som t.ex. informations- och kommunikationsteknik (IKT), behandlas i relation till ämnesdidaktisk forskning, elevers lärande och beprövad erfarenhet.
LT1039 Ungdomars utveckling och lärande i naturvetenskap och teknik 6,0 hp
Om kursomgång
Gäller för kursomgång
HT 2024 Start 2024-08-26 programstuderande
Målgrupp
Ingen information tillagdDel av program
Civilingenjör och lärare, åk 2, MAFY, Obligatorisk
Civilingenjör och lärare, åk 2, MAKE, Obligatorisk
Perioder
P1 (4,0 hp), P2 (2,0 hp)Varaktighet
Studietakt
17%
Undervisningsform
Normal Dagtid
Undervisningsspråk
Svenska
Studielokalisering
KTH Campus
Antal platser
Ingen platsbegränsning
Planerade schemamoduler
Kurs-PM
Kurs-PM är inte publiceratSchema
Länk till SchemaKursval
Gäller för kursomgång
HT 2024 Start 2024-08-26 programstuderande
Anmälningskod
51060
Kontakt
Gäller för kursomgång
HT 2024 Start 2024-08-26 programstuderande
Examinator
Ingen information tillagdKursansvarig
Ingen information tillagdLärare
Ingen information tillagdInnehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Alla studenter ska efter avslutad kurs kunna
1. tolka och diskutera kurs- och ämnesplaner i naturvetenskapliga och naturorienterande ämnen samt teknikämnet
2. diskutera skillnader och likheter i kunskapssyn mellan naturvetenskapliga ämnen och teknikämnet
3. analysera olika lärandemiljöers förutsättningar för undervisning i naturvetenskap och teknik utifrån styrdokument och ämnesdidaktisk forskning
Studenter som läser det valbara momentet om teknikdidaktik ska efter avslutad kurs dessutom kunna
4. tolka och diskutera kurs- och ämnesplaner för andra ämnen än teknik som också har ett tekniskt innehåll och behandlar exempelvis programmering, konstruktion eller samhällsplanering
5. diskutera elevers kunskapsutveckling i ämnet teknik utifrån den kunskapsprogression som beskrivs i styrdokumenten
6. planera ett undervisningsmoment i teknik med inslag av undersökande arbetssätt och/eller teknikutveckling för en given elevgrupp
7. redogöra för och motivera hur olika tekniska hjälpmedel kan stödja ungdomars lärande i teknik
8. redogöra för, analysera och problematisera specifikt innehåll med fokus på hållbar utveckling i teknikundervisningen
Studenter som läser det valbara momentet om naturvetenskapsdidaktik ska efter avslutad kurs förutom lärandemål 1-3 också kunna
9. diskutera elevers kunskapsutveckling i fysik och/eller kemi utifrån den kunskapsprogression som beskrivs i styrdokumenten
10. planera ett undervisningsmoment i kemi eller fysik med inslag av undersökande arbetssätt för en given elevgrupp
11. redogöra för och motivera hur olika tekniska hjälpmedel kan stödja ungdomars lärande i fysik och/eller kemi
12. redogöra för, analysera och problematisera specifikt innehåll med fokus på hållbar utveckling i kemi- och/eller fysikundervisningen
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
LT1036 Lärande som professionellt uppdrag.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INLA - Naturvetenskapsdidaktik, 4,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- INLB - Teknikdidaktik, 4,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- SEM1 - Inledande seminarier om naturvetenskaps- och teknikdidaktik, 2,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Deltagande på obligatoriska seminarier
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.