Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

LT1039 Ungdomars utveckling och lärande i naturvetenskap och teknik 6,0 hp

Information per kursomgång

Termin

Information för HT 2024 Start 2024-08-26 programstuderande

Studielokalisering

KTH Campus

Varaktighet
2024-08-26 - 2025-01-13
Perioder
P1 (4,0 hp), P2 (2,0 hp)
Studietakt

17%

Anmälningskod

51060

Undervisningsform

Normal Dagtid

Undervisningsspråk

Svenska

Kurs-PM
Kurs-PM är inte publicerat
Antal platser

Ingen platsbegränsning

Målgrupp
Ingen information tillagd
Planerade schemamoduler
[object Object]

Kontakt

Examinator
Ingen information tillagd
Kursansvarig
Ingen information tillagd
Lärare
Ingen information tillagd

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan LT1039 (HT 2023–)
Rubriker med innehåll från kursplan LT1039 (HT 2023–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen behandlar lärande och undervisning i naturvetenskap och teknik för gymnasiet utifrån aktuella styrdokument samt relevant forskning i naturvetenskapsämnenas och teknikämnets didaktik. Kursen behandlar även skolämnenas karaktär och särart samt ungdomars utveckling och lärande. Hur undervisning kan organiseras med hjälp av undersökande arbetssätt och teknikutvecklingsarbet, både med och utan stöd av tekniska hjälpmedel, som t.ex. informations- och kommunikationsteknik (IKT), behandlas i relation till ämnesdidaktisk forskning, elevers lärande och beprövad erfarenhet.

Lärandemål

Alla studenter ska efter avslutad kurs kunna

1. tolka och diskutera kurs- och ämnesplaner i naturvetenskapliga och naturorienterande ämnen samt teknikämnet

2. diskutera skillnader och likheter i kunskapssyn mellan naturvetenskapliga ämnen och teknikämnet

3. analysera olika lärandemiljöers förutsättningar för undervisning i naturvetenskap och teknik utifrån styrdokument och ämnesdidaktisk forskning

Studenter som läser det valbara momentet om teknikdidaktik ska efter avslutad kurs dessutom kunna

4. tolka och diskutera kurs- och ämnesplaner för andra ämnen än teknik som också har ett tekniskt innehåll och behandlar exempelvis programmering, konstruktion eller samhällsplanering

5. diskutera elevers kunskapsutveckling i ämnet teknik utifrån den kunskapsprogression som beskrivs i styrdokumenten

6. planera ett undervisningsmoment i teknik med inslag av undersökande arbetssätt och/eller teknikutveckling för en given elevgrupp

7. redogöra för och motivera hur olika tekniska hjälpmedel kan stödja ungdomars lärande i teknik

8. redogöra för, analysera och problematisera specifikt innehåll med fokus på hållbar utveckling i teknikundervisningen

Studenter som läser det valbara momentet om naturvetenskapsdidaktik ska efter avslutad kurs förutom lärandemål 1-3 också kunna

9. diskutera elevers kunskapsutveckling i fysik och/eller kemi utifrån den kunskapsprogression som beskrivs i styrdokumenten

10. planera ett undervisningsmoment i kemi eller fysik med inslag av undersökande arbetssätt för en given elevgrupp

11. redogöra för och motivera hur olika tekniska hjälpmedel kan stödja ungdomars lärande i fysik och/eller kemi

12. redogöra för, analysera och problematisera specifikt innehåll med fokus på hållbar utveckling i kemi- och/eller fysikundervisningen

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

LT1036 Lärande som professionellt uppdrag.

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Ingen information tillagd

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • INLA - Naturvetenskapsdidaktik, 4,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • INLB - Teknikdidaktik, 4,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • SEM1 - Inledande seminarier om naturvetenskaps- och teknikdidaktik, 2,0 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Övriga krav för slutbetyg

Deltagande på obligatoriska seminarier

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Teknik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd