Kursen går igenom hur man utifrån vetenskaplig kunskap, beprövad erfarenhet och gällande styrdokument planerar, genomför och följer upp en utvecklingsidé med anknytning till utbildningsvetenskap relaterad till undervisning i fysik, kemi, teknik eller matematik: probleminventering, behovsanalys, projektdesign, genomförande, dokumentation, utvärdering och slutredovisning. Arbetet ska visa behov på förmågan att metodiskt reflektera över kunskaper, som är relaterade till tidigare forskning och den kommande yrkesverksamheten.
LT101X Examensarbete i ämnesdidaktik, grundnivå 15,0 hp
Examensarbete i ämnesdidaktik för studenter på programmet för kompletterande pedagogisk utbildning som ska avlägga ämneslärarexamen på grundnivå. Arbetet handlar om att självständigt genomföra ett utvecklingsprojekt och dokumentera detta i uppsatsformat med stöd av kurslitteratur och aktuell forskning.
Information per kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Information för VT 2025 Start 2025-06-09 programstuderande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2025-06-09 - 2025-08-24
- Perioder
VT 2025:
HT 2025:
- Studietakt
75%
- Anmälningskod
45007
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Svenska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
Ingen platsbegränsning
- Målgrupp
KPULU
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
- Del av program
Kontakt
Per Norström, Susanne Engström
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan LT101X (VT 2022–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna:
1. Identifiera, formulera och analysera ett ämnesdidaktiskt utvecklingsbehov
2. Planera och utforma, värdera och kritiskt diskutera ett ämnesdidaktiskt utvecklingsprojekt med grund i tidigare forskning som kan möta detta behov
3. Skriftligt och muntligt redogöra för och diskutera det ämnesdidaktiska utvecklingsprojektet, problem och lösningar i dialog med olika grupper
4. Reflektera över nyvunna kunskaper i relation till såväl läraruppdraget som tidigare utbildning och yrkeserfarenheter
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Studenten ska ha klarat av minst 50 hp av KPU programmet (90 hp), bland dessa 50 hp måste ingå minst 10 hp VFU.
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- XUPP - Examensuppgift, 15,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Studenten måste vara godkänd på samtliga för kursen och examinationens obligatoriska moment.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.