Kursen bygger vidare på kurserna på lägre nivå med fortsatt inlärning av satsmönster för vardaglig talad rikskinesiska och uppbyggnad av ett central tecken- och ordförråd. Till detta kommer ett ökat antal skriv- och översättningsövningar med ett ökat inslag av skriftlig, formell och fackspråklig kinesiska av olika slag. Realiainslag om Kina, kinesiska kultur, samhälle och teknisk utveckling. Kursen omfattar ungefär 330 nya skrivtecken.
LS1496 Kinesiska B1 för ingenjörer 7,5 hp
Den här kursen på förutsätter goda grundläggande kunskaper i skriven och talad vardaglig kinesiska.
Om du har förkunskaper från annat håll än KTH ska du kontakta KTH Språk och kommunikation för ett obligatoriskt placeringstest. Kontaktuppgifter hittar du på vår hemsida: www.kth.se/language.
Information per kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Information för VT 2025 Start 2025-01-14 programstuderande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2025-01-14 - 2025-06-02
- Perioder
- P3 (4,0 hp), P4 (3,5 hp)
- Studietakt
25%
- Anmälningskod
60450
- Undervisningsform
Normal Kvällstid
- Undervisningsspråk
Svenska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
20 - 27
- Målgrupp
Valfri kurs för alla program.
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
- Del av program
- Ingen information tillagd
Kontakt
Björn Kjellgren (bjoern@kth.se)
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan LS1496 (HT 2019–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Lärandemålen för kursen ligger huvudsakligen på nivå B1 enligt GERS, Gemensam europeisk referensram för språk och syftar till att stärka studentens globala kompetens.
Efter fullgjord kurs skall studenten, utöver vad som framgår av kurser på lägre nivå, kunna:
• identifiera toner och stavelser i normalt talad rikskinesiska
• förstå och använda vardagliga och vissa mer formellt använda satsmönster
• förstå och läsa upp vissa texter av vardaglig och fackspråksmässig natur
• samtala och argumentera på ett informellt sätt om ämnen av personligt intresse eller med anknytning till vardagslivet, aktuella händelser eller teknik
• redogöra för åsikter och planer, återberätta händelseförlopp och beskriva intryck och erfarenheter som rör vardags- och arbetsliv eller teknik
• översätta texter av vardaglig och enklare fackspråksmässig natur från kinesiska till svenska
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Grundläggande högskolebehörighet. Genomgången och godkänd Kinesiska A2 för ingenjörer, motsvarande äldre kurs, eller motsvarande kunskaper visade genom ett obligatoriskt placeringstest gjort före kursval.
Utrustning
Kurslitteratur
Kurslitteratur meddelas inför kursstart.
Rekommenderad referenslitteratur och e-resurser anges i kurs-PM eller på liknande sätt.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- KONA - Kontrolluppgift, 1,5 hp, betygsskala: P, F
- LEXA - Löpande examination, 6,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Examinator beslutar, i samråd med KTH:s samordnare för funktionsnedsättning (Funka), om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning. Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Samtliga examinationsmoment godkända
75 % närvarokrav
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.