Kursen utvecklar ingenjörens färdigheter i kommunikativt ledarskap med redskap hämtade från ledarskapsteori och retorik. Den har fokus på ledarutmaningar, och hur dessa kan hanteras med kommunikativa strategier i olika situationer relevanta för ingenjörsyrket.
LS1469 Kommunikativt ledarskap för ingenjörer 3,0 hp
Information per kursomgång
Information för VT 2025 Start 2025-01-14 fristående studerande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2025-01-14 - 2025-03-16
- Perioder
- P3 (3,0 hp)
- Studietakt
25%
- Anmälningskod
20106
- Undervisningsform
Distans Dagtid
- Undervisningsspråk
Svenska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
20 - 80
- Målgrupp
- Ingen information tillagd
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
- Del av program
- Ingen information tillagd
Du behöver ett KTH-konto för att läsa en kurs på KTH, kontot aktiveras med Mobilt BankID eller genom att besöka KTH:s campus. Det enda sättet att starta en kurs utan att besöka campus, är om du har Mobilt BankID.
Kontakt
Waldemar Petermann (walde@kth.se)
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan LS1469 (VT 2025–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Kursens övergripande mål är att ingenjören ska förstå och tillägna sig teoretiska perspektiv på̊ kommunikativt ledarskap samt utveckla förmågan att kommunicera och leda i professionella sammanhang.
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
1.Redogöra för olika ledarskapsteorier och vad som kännetecknar olika perspektiv på ledarskap samt tillämpa dessa i professionella ingenjörsmässiga sammanhang.
2.Redogöra för olika kommunikativa strategier och anpassa dessa till olika perspektiv på ledarskap.
3.Reflektera över det egna ledarskapet och egna kommunikativa val, samt analysera konsekvenserna av dessa i ingenjörsmässiga sammanhang.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Uppnått kraven för en kandidatexamen inom teknik/naturvetenskap.
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL1 - Inlämningsuppgift, 1,5 hp, betygsskala: P, F
- LEXB - Löpande examination, 1,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
75% närvaro.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Kontaktperson
Övriga föreskrifter
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.