Muntliga övningar i arbetsrelaterade kommunikationssituationer
Ordförråd och retorik i förhandlingar och diskussioner
Presentationsteknik
CV och ansökningsbrev, formella brev, e-post och annan skriftlig kommunikation i arbetslivet
Genomgång av kommunikationsstrategier för den kulturellt heterogena arbetsplatsen
Diskussioner av autentiskt material för att öka förståelsen av aktuella teman inom teknik och naturvetenskap (t.ex. forskningsetik, hållbar utveckling, teknologiska genombrott)
LS1419 Engelska för arbetslivet 7,5 hp
Utveckla dina språkliga färdigheter för att framgångsrikt kommunicera när du ansöker om arbete och andra anställningsrelaterade situationer.
Information per kursomgång
Information för VT 2024 Start 2024-03-18 programstuderande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2024-03-18 - 2024-06-03
- Perioder
- P4 (7,5 hp)
- Studietakt
50%
- Anmälningskod
60415
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Engelska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
18 - 54
- Målgrupp
Valfri kurs för alla program.
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
- Del av program
- Ingen information tillagd
Kontakt
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan LS1419 (HT 2020–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Kursens syfte är att utveckla studentens språkfärdigheter och globala kompetens för effektiv arbetsrelaterad kommunikation.
Efter godkänd kurs skall studenten kunna:
• delta aktivt i samtal, möten och förhandlingar på internationella arbetsplatser och i kulturellt heterogena grupper
• förklara och argumentera för sina åsikter i arbetsrelaterade diskussioner
• identifiera skillnader i språklig stil mellan vardaglig och arbetsrelaterad kommunikation, och anpassa sin muntliga och skriftliga produktion efter målgruppen
• skriva brev och dokument som används i näringslivet
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Denna kurs är inriktad på specifika färdigheter i engelska. Vid kursstart bör studenten därför ha generella kunskaper i språket motsvarande lägst nivå B2 enligt GERS, Gemensam europeisk referensram för språk. Studenten ansvarar själv för att kontrollera sina förkunskaper genom ett test gjort före kursval.
Utrustning
Kurslitteratur
Kurslitteratur meddelas inför kursstart.
Rekommenderad referenslitteratur och e-resurser anges i kurs-PM eller på liknande sätt.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- LEXA - Löpande examination, 7,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Samtliga examinationsmoment godkända
75 % närvarokrav
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.