Kursen syftar till att stärka rollen som lärare inom högre utbildning i Sverige med betoning på ökad förståelse för hur studenter lär sig och vad som kan påverka studenters lärande. Huvudsakliga teman för kursen är:
- Studenters lärande i högre utbildning
- Undervisningsformer och lärarrollen
- Planering av undervisning och lärandeaktiviteter
I kursen ingår även moment kring digitalisering samt mångfald och inkludering inom högre utbildning.
Efter godkänd kurs ska deltagarna kunna:
- reflektera över studenters lärande i högre utbildning och i samarbete med andra kunna diskutera hur de kan skapa en öppen och inkluderande miljö som främjar lärande
- tillämpa begrepp och forskningsresultat i diskussioner om undervisning och lärande i högre utbildning, i relation till den egna praktiken
- diskutera och tillämpa regler och direktiv giltiga inom högre utbildning i Sverige och i det lokala sammanhanget
- designa målbaserade undervisnings- och lärandeaktiviteter och motivera valen med utgångspunkt i forskning om undervisning och lärande och givet lokala villkor
- reflektera över sin egen utveckling som lärare i högre utbildning