Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

LH222V Reflekterande undervisning ur ett ämnesperspektiv 1,5 hp

Kursen baseras på ett antal seminarier som syftar till idéspridning samt vidareutveckling av kurser, undervisning och pedagogik. Seminariegrupperna ska bestå av ett lärarlag om 4-7 personer inom samma ämnesområde. Under seminarierna förs en strukturerad diskussion kring den undervisning som lärarna deltagit i sedan senaste seminariet, samt diskussion av kortare utbildningsvetenskapliga texter kring pedagogisk praktik som bestäms utifrån deltagarnas behov och intressen. Det exakta upplägget på seminarierna kan variera utifrån ämnets förutsättningar och gruppens behov.

Kursen ges bara vid behov. Kontakta examinatorn om du har ett lärarlag som vill gå kursen.

Information per kursomgång

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan LH222V (VT 2019–)
Rubriker med innehåll från kursplan LH222V (VT 2019–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen baseras på ett antal seminarier som syftar till idéspridning samt vidareutveckling av kurser, undervisning och pedagogik. Seminariegrupperna ska bestå av ett lärarlag om 4-7 personer inom samma ämnesområde. Under seminarierna förs en strukturerad diskussion kring den undervisning som lärarna deltagit i sedan senaste seminariet, samt diskussion av kortare utbildningsvetenskapliga texter kring pedagogisk praktik som bestäms utifrån deltagarnas behov och intressen. Det exakta upplägget på seminarierna kan variera utifrån ämnets förutsättningar och gruppens behov. Utfallet av diskussionerna kan användas i lärarnas kursanalys.

Lärandemål

Genom att delta i kursen ska kursdeltagaren kunna

• genomföra strukturerad reflektion över sin egen och kollegors undervisning,

• vidareutveckla sina kurser och sin undervisning baserat på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet,

• ge strukturerad återkoppling kring pedagogik och kursdesign till kolleger,

• strukturerat använda kursutvärdering och kursanalys för kursutveckling

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Godkänd LH200V/FLH3000 eller LH201V eller motsvarande högskolepedagogisk grundkurs om minst 3 hp från annat lärosäte.

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Artiklar att läsa vilka bestäms utifrån seminariegruppernas behov.

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

  • SEM1 - Seminarier, 1,5 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Teknik och lärande

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Viggo Kann, viggo@kth.se

Övrig information

Förkunskapskrav är genomgången och godkänd högskolepedagogisk grundkurs om minst 3 hp. LH200V/FLH3000, eller LH201V/LH231V eller motsvarande från annan högskola eller universitet.