Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

LH217U Att leda utbildningsutveckling 3,0 hp

Det övergripande syftet med kursen är att pedagogiska ledare vid KTH skall ges möjligheter att utveckla kunskaper och färdigheter för att utveckla sitt utövande av pedagogisk ledning och organisera för nytänkande och pedagogisk utveckling på institutionen/programmet/skolan.

Om kursomgång

Gäller för kursomgång

HT 2024 Start 2024-08-26 uppdragsutbildning

Målgrupp

Ingen information tillagd

Del av program

Ingen information tillagd

Perioder

P1 (1,0 hp), P2 (2,0 hp)

Varaktighet

2024-08-26
2025-01-13

Studietakt

10%

Undervisningsform

Normal Dagtid

Undervisningsspråk

Svenska

Studielokalisering

KTH Campus

Antal platser

Ingen platsbegränsning

Planerade schemamoduler

Kursval

Gäller för kursomgång

HT 2024 Start 2024-08-26 uppdragsutbildning

Anmälningskod

50311

Kontakt

Gäller för kursomgång

HT 2024 Start 2024-08-26 uppdragsutbildning

Kontaktperson

Anders Rosén (aro@kth.se)

Examinator

Ingen information tillagd

Kursansvarig

Ingen information tillagd

Lärare

Ingen information tillagd
Rubriker med innehåll från kursplan LH217U (HT 2023–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen är uppbyggd kring följande teman:

  • Den högre utbildningens syfte, styrning, ledning och utvärdering
  • Utveckling och transformation av högre utbildning
  • Kollegialitet
  • Förändringsstrategier, utbildningskulturer och motstånd

Lärandemål

Det övergripande syftet med kursen är att nuvarande och potentiella utbildningsledare skall ges möjligheter att utveckla såväl visioner och strategier som kunskaper, metoder och förhållningssätt för nytänkande, utveckling och transformation på institutionen/programmet/skolan.

Efter kursen förväntas deltagarna kunna:

  1. formulera en vision för utbildningens roll, inriktning och utformning;
  2. identifiera möjligheter och behov av utveckling och transformation, såväl övergripande för universitet och högre utbildning i allmänhet, som specifikt i den egna verksamheten;
  3. utforma strategier för utbildningsutveckling och transformation, samt för att hantera motstånd mot förändring;
  4. problematisera och förhålla sig till olika styrformer, regler och riktlinjer, samt olika intressenter som har inflytande på eller berörs av utbildningsutveckling och transformation;
  5. beskriva den egna ledarrollen och dess ansvar, mandat och möjligheter att driva förändring.

Kurslitteratur och förberedelser

Rekommenderade förkunskaper

Ingen information tillagd

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Ingen information tillagd

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

  • INL1 - Inlämningsuppgift, 3,0 hp, betygsskala: P, F

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Teknik, Teknik och lärande

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Anders Rosén (aro@kth.se)