Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

LH213V Pedagogiskt arbete på vetenskaplig grund 3,0 hp

Information per kursomgång

Termin

Information för VT 2025 Start 2025-01-14 kurser för KTHs personal

Studielokalisering

KTH Campus

Varaktighet
2025-01-14 - 2025-06-02
Perioder
P3 (1,5 hp), P4 (1,5 hp)
Studietakt

10%

Anmälningskod

60774

Undervisningsform

Normal Dagtid

Undervisningsspråk

Svenska

Kurs-PM
Kurs-PM är inte publicerat
Antal platser

1 - 20

Målgrupp

Anställda på KTH

Planerade schemamoduler
[object Object]
Schema
Schema är inte publicerat
Del av program
Ingen information tillagd

Kontakt

Examinator
Ingen information tillagd
Kursansvarig
Ingen information tillagd
Lärare
Ingen information tillagd

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan LH213V (VT 2019–)
Rubriker med innehåll från kursplan LH213V (VT 2019–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen är en projektkurs med övergripande syfte att kursdeltagaren skall utveckla ett reflekterande förhållningsätt till den egna lärarrollen samt relatera utbildning och undervisning inom det egna kunskapsområdet till utbildningsvetenskaplig teori och forskning.

Kursen består av att kursdeltagaren självständigt eller i grupp studerar utbildning eller undervisning i direkt eller nära anslutning till den egna lärarpraktiken. Kursen är uppbyggd av tre obligatoriska kursträffar. Under träffarna ges deltagarna möjlighet att stödja varandra i arbetet inför studien och i dokumentationsfasen.

Kursen utvecklar även deltagarnas förmåga att vetenskapligt dokumentera och publicera utbildningsvetenskapligt.

Lärandemål

Kursen har som övergripande syfte att kursdeltagaren skall utveckla ett reflekterande förhållningsätt till den egna lärarrollen samt relatera utbildning och undervisning inom det egna kunskapsområdet till utbildningsvetenskaplig teori och forskning.

Efter avslutad kurs ska kursdeltagaren

• med ett utbildningsvetenskapligt förhållningssätt kunna genomföra studier av utbildning, undervisning och studentnära verksamheter inom högre utbildningar

• kunna relatera undersökningsresultat från studier av undervisning och utbildning till litteratur och aktuell forskning inom det utbildningsvetenskapliga området

• utifrån egna genomförda studier, litteratur och aktuell forskning kunna dra slutsatser och föreslå konkreta åtgärder för förbättring av undervisning och studentnära verksamhet

• kritiskt kunna diskutera egnas och andras resultat och slutsatser ur ett högskolepedagogiskt perspektiv

• kunna dokumentera en pedagogisk vetenskaplig studie på ett publicerbart sätt inom det utbildningsvetenskapliga området

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Minst en av följande kurser:
LH200V
LH201V
FLH3000
Grundläggande kommunikation och undervisningslära (GKU)

Rekommenderade förkunskaper

FLH3000/LH200V/Basic communication and teaching/GKU eller LH201V/Lärande och undervisning.

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Meddelas innan kursstart.


Delas ut vid kursstart.

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

  • INL1 - Inlämning, 3,0 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Kursen examineras genom följande moment:

1. Beskrivning av fältstudien samt peer review. (Format: Extended abstract)

2. Skriftlig redogörelse av fältarbetet. (Format: publicerbar konferensartikel)

3. Läsa och kommentera en annan deltagares skriftliga redogörelse av annat fältarbete (Format: peer review)

4. Muntligt presentera och diskutera resultatet i sin egen studie (Format: minikonferens)

5. Kritiskt granska och diskutera resultat i andras studier (Format: minikonferens)

Övriga krav för slutbetyg

För godkänt på kursen krävs aktivt deltagande under de 3 obligatoriska kursträffarna samt godkända examinationsmoment.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Teknik och lärande

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd