Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

LD1008 Tillämpad beteendevetenskap och lärande: Nudging och beslutsfattande 4,0 hp

Att göra det lätt att välja rätt – går det? Beslutsfattande är komplext och forskning visar att vi människor inte alltid är bra på att fatta beslut som är bra för oss själva och i linje med våra värderingar. Vi vill äta hälsosamt – men ändå plockar vi på oss den där extra chokladbiten när vi står hungriga i kassakön. I den här kursen får du lära dig om vad det är som påverkar vårt beslutsfattande och hur du kan använda nudging som verktyg för att förbättra både dina egna och andras beslut. Kursen är framtagen i samarbete med Beteendelabbet som sedan 2016 har arbetat med nudgebaserad beteendedesign för både privat och offentlig sektor och som även har skrivit kursboken Nudging i praktiken. Kursinnehållet baseras på forskning inom kognitiv psykologi och fokuserar på att du ska lära dig använda beteendevetenskapliga verktyg.

Information per kursomgång

Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.

Termin

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan LD1008 (HT 2023–)
Rubriker med innehåll från kursplan LD1008 (HT 2023–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen syftar till att utveckla kunskaper och färdigheter i att förstå, analysera, planera och implementera beslut- och nudgingstrategier. Följande kursinnehåll:

  •  Centrala aspekter om nudging och beslutsfattande baserat på aktuell forskning om socialpsykologi, beteendeekonomi och kognition.       
  •  Övning i att designa nudgingstrategier och beslutsmiljöer utifrån de material som presenteras i kursen och kurslitteraturen.          
  • Övning i att planera sitt eget beslutsfattande samt öva på att skriva en handlingsplan för att undvika vanliga tankefällor och kognitiva bias.

Lärandemål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  1. Redogöra för de beslut- och nudgingstrategier som tas upp i kursen.
  2. Identifiera metoder och verktyg som kan användas för att skapa beteendeförändringar samt kunna utforma beslutsmiljöer som i praktiken påverkar slutanvändarens beteende.
  3. Beskriva och analysera vanliga tankefällor och kognitiva bias som kan påverka beslutsfattande, samt kunna presentera hur dessa kan undvikas.
  4. Redogöra för dualprocessteorin och hur kognitiva begränsningar påverkar människors beslutsfattande.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Endast grundläggande behörighet

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Anges på lärplattform

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

  • LEXA - Löpande examination, 4,0 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Examinationen sker i form av löpande tentamensmoment. Tentamensmomenten består bland annat av flervalsfrågor, öppna svarsfrågor och en slutuppgift där studenterna ska designa en studieplan. Slutbetyg erhålls om samtliga tentamensmoment är godkända.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Teknik och lärande

Utbildningsnivå

Grundnivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Marcus Lithander (mlit@kth.se), digitallearning-support@kth.se

Övriga föreskrifter

-        Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.

-        Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.

-        Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.