Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

LD1005 Digitala presentationer och video i undervisningen 2,0 hp

Den här kursen är utformad för att ge dig en förståelse hur multimedia kan användas för att förbättra studenters lärande. Kursen leds av erfarna mediapedagoger, producenter och forskare – du får handfasta råd och teoretisk bakgrund om hur studenter bearbetar och lär sig multimedialt material. Kursen riktar sig främst till lärare men även till andra yrkesverksamma som vill lära sig färdigheterna för att skapa engagerande och effektiva multimedieupplevelser.

Information per kursomgång

Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.

Termin

Information för HT 2025 Start 2025-10-27 fristående studerande

Studielokalisering

KTH Campus

Varaktighet
2025-10-27 - 2026-01-12
Perioder
P2 (2,0 hp)
Studietakt

10%

Anmälningskod

10150

Undervisningsform

Distans Dagtid

Undervisningsspråk

Svenska

Kurs-PM
Kurs-PM är inte publicerat
Antal platser

30 - 50

Målgrupp
Ingen information tillagd
Planerade schemamoduler
Ingen information tillagd
Schema
Schema är inte publicerat
Del av program
Ingen information tillagd

Kontakt

Kursansvarig
Ingen information tillagd

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan LD1005 (HT 2023–)
Rubriker med innehåll från kursplan LD1005 (HT 2023–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen syftar till att utveckla kunskaper och färdigheter i att förstå, analysera, planera och implementera digitala verktyg och multimedia i undervisningen. Du får lära dig grundläggande principer för hur multimedia kan användas för att förbättra studenters lärande. Exempel på kursinnehåll:

  • Analysera och skapa presentationer och videomaterial som kan stödja lärande.
  • Genomgång av olika exempel, verktyg och utrustning för att skapa enklare visualiseringar.
  • Föreläsningar och demonstrationer om tekniska aspekter av multimedialt skapande såsom bildsnitt, ljud och ljussättning.

Lärandemål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

Redogöra för hur multimedia kan användas för att förbättra lärandet, baserat på forskning och kurslitteraturen.

Använda digitala verktyg och tekniker som stödjer lärande, samt skapa multimedia - baserade lärresurser och lärmiljöer.

Förstå och analysera hur visualiseringar och animeringar kan stärka studenters lärande.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Endast grundläggande behörighet

Kurslitteratur

Du hittar information om kurslitteratur antingen i kursomgångens kurs-PM eller i kursomgångens kursrum i Canvas.

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

  • LEXA - Löpande examination, 2,0 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Examinationen sker i form av löpande examinationsmoment. Examinationsmomenten består bland annat av flervalsfrågor, öppna svarsfrågor och case-uppgifter. Slutbetyg erhålls om samtliga tentamensmoment är godkända

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Teknik och lärande

Utbildningsnivå

Grundnivå