Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

LD1001 Klassrumspsykologi: Kognitiv psykologi och lärande 2,0 hp

Kognitiv psykologi utforskar hur människor tänker, lär sig och minns. Men lärande och kognitiva processer är komplexa. Därför undersöker vi i denna kurs de forskningsresultat som visat sig mest robusta vad gäller att förbättra studenters lärande och hur du som lärare kan applicera dessa metoder. 

Information per kursomgång

Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.

Termin

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan LD1001 (VT 2023–)
Rubriker med innehåll från kursplan LD1001 (VT 2023–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen syftar till att utveckla färdigheter och förmågor i att förstå, analysera, planera och implementera lärandestrategier som kan förbättra studenters lärande.

- Genomgång av centrala begrepp om lärande baserat på aktuell forskning om långtidsminnet, arbetsminnet, motivation och kognition.

- Designa lärandeaktiviteter som bygger på robusta forskningsresultat från psykologisk forskning.

– Diskutera hur teorier inom kognitiv psykologi och lärande kan användas för att utforma undervisningen.

Lärandemål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

1. Beskriva och reflektera utifrån aktuell forskning inom kognitiv psykologi över hur studenter tänker och lär i lärandesituationer.

2. Analysera lärandesituationer och argumentera utifrån aktuell forskning inom kognitiv psykologi för vad i undervisningen som kan försvåra och vad     som kan möjliggöra studenters lärande.

3. Utforma lärandeaktiviteter som kan förbättra studenters lärande utifrån aktuella forskning inom kognitiv psykologi.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Endast grundläggande behörighet

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Anges på lärplattform

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

  • INLA - Inlämningsuppgift A, 1,0 hp, betygsskala: P, F
  • INLB - Inlämningsuppgift B, 1,0 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Teknik och lärande

Utbildningsnivå

Grundnivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Marcus Lithander, mlit@kth.se , digitallearning-support@kth.se