Företagsformer. Företagens villkor och företagets interaktion med omvärlden.
Organisationsprinciper, företagskultur, kvalitetsuppfattning, ledningsfilosofi och andra mjuka värdens och egenskapers påverkan på affärsprocesser. Formella och informella strukturer i organisationen.
Grundläggande begrepp och modeller inom marknadsföring.
Resultat och likviditet. Produkt- och investeringskalkyler samt lönsamhetsberäkningar. Räkenskapsanalys m h a nyckeltal.
Kursen skall ge grundläggande kunskaper om företagets ekonomi, organisation och omgivning.
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- redogöra översiktligt för samhällsekonomiska företeelser som t ex marknadsekonomi, sysselsättning, tillväxt och utrikeshandel samt ha synpunkter på olika ekonomiskt politiska aktiviteter med utgångspunkt i sina egna värderingar.
- identifiera och beskriva olika formella organisationsformer och välja organisationsform för en affärsidé.
- inom produktkalkylering utföra en resultatanalys och beräkna nollpunkt, täckningsgrad och säkerhetsmarginal, ställa upp och lösa en enkel bidragskalkyl med två variabler (produkter) och flera bivillkor, ställa upp och utföra en traditionell självkostnadskalkyl med schablonfördelade omkostnader.
- ställa upp och lösa en investeringskalkyl m h a pay-back-, kapitalvärde- och annuitetsmetoden.
- förklara vad som menas med ett marknadsorienterat företag, beskriva marknadsföringsprocessen och tillämpa några strategiska marknadsföringsverktyg samt skapa en handlingsplan för en hållbar affärsplan.