Grundläggande sannolikhetsteori: sannolikhet, betingad sannolikhet, oberoende händelserendimensionella stokastiska variablerorientering om flerdimensionella stokastiska variablervanliga statistiska fördelningarlägesmått spridningsmått och beroendemåttstora talens lag, centrala gränsvärdessatsen Grundläggande statistikteori: punktskattningar, intervallskattningar (konfidensintervall), hypotesprövningregressionsanalys, korrelationgrafisk presentation av data.
IX1501 Matematisk statistik 7,5 hp
![](https://kursinfostorageprod.blob.core.windows.net/kursinfo-image-container/Picture_by_MainFieldOfStudy_11_Mathematics.jpg)
Om kursomgång
Gäller för kursomgång
HT 2024 TIDAB TIEDB programstuderande
Målgrupp
Sökbar för alla program under förutsättning att kursen kan ingå i programmet.
Del av program
Högskoleingenjörsutbildning i datateknik, åk 3, DPU2, Obligatorisk
Högskoleingenjörsutbildning i datateknik, åk 3, SAIN, Obligatorisk
Högskoleingenjörsutbildning i elektronik och datorteknik, åk 3, Obligatorisk
Högskoleingenjörsutbildning i teknik och ekonomi, åk 3, TIED, Obligatorisk
Perioder
P1 (7,5 hp)Varaktighet
Studietakt
50%
Undervisningsform
Normal Dagtid
Undervisningsspråk
Svenska
Studielokalisering
KTH Kista
Antal platser
Min: 25
Planerade schemamoduler
Kurs-PM
Kurs-PM är inte publiceratSchema
Länk till SchemaKursval
Gäller för kursomgång
HT 2024 TIDAB TIEDB programstuderande
Anmälningskod
50117
Kontakt
Gäller för kursomgång
HT 2024 TIDAB TIEDB programstuderande
Kontaktperson
Ki Won Sung (sungkw@kth.se)
Examinator
Ingen information tillagdKursansvarig
Ingen information tillagdLärare
Ingen information tillagdInnehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Övergripande mål
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
- formulera, analysera och lösa problem inom matematisk statistik som är av betydelse inom ICT-området.
- tillämpa och utveckla statistiska modeller med hjälp av matematiskt programmeringsspråk.
- kritiskt granska, kommentera en given lösning på ett problem.
- kommentera giltighetsområde och föreslå förbättringar av en statistisk modell.
- presentera lösningar på givna problem inom statistik, på ett matematiskt korrekt sätt och både muntligt och skriftligt.
Detaljmål
Efter genomgången kurs skall studenten kunna:
- ställa upp elementära stokastiska modeller och använda dessa för beräkningar av sammanfattande mått och sannolikheter.
- använda normalapproximation enligt centrala gränsvärdessatsen.
- ställa upp elementära statistiska modeller för experiment.
- ange standardmodeller och redogöra för tillämpbarheten för givna data.
- beskriva datamängder med sammanfattande mått, såsom läges-, spridnings- och beroendemått.
- beräkna punkt- och intervallskattningar.
- beräkna felsannolikheter vid statistisk hypotesprövning.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
- Kunskaper i algebra och geometri, 7,5 hp, motsvarande slutförd kurs IX1303.
- Kunskaper i matematisk analys, 7,5 hp, motsvarande slutförd kurs IX1304.
Aktivt deltagande i kursomgång vars slutexamination ännu inte är Ladokrapporterad jämställs med slutförd kurs.
Den som är registrerad anses vara aktivt deltagande.
Med slutexamination avses både ordinarie examination och det första omexaminationstillfället.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INLA - Inlämningsuppgift, 3,5 hp, betygsskala: P, F
- TENA - Skriftlig tentamen, 4,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Kontaktperson
Övrig information
I denna kurs tillämpas EECS hederskodex, se: http://www.kth.se/eecs/utbildning/hederskodex.