- Forskningsmetodik
- Vetenskapligt språk
- Hållbar utveckling
- Forskningsetik
- Likabehandling
II2211 Forskningsmetodik och vetenskapligt språk för inbyggda system 7,5 hp
Kursen syftar till att ge studenterna kunskaper, insikter och praktiska färdigheter som behövs för att genomföra ett forskningsprojekt och skriva en vetenskaplig rapport inom området inbyggda system. Kursen förbereder också studenterna att presentera sitt projekt och sina resultat och kommentera annat projektarbete. Jämställdhet, lika möjligheter, forskningsetik, hållbarhet och deras relevans för inbyggda system ingår också.
Information per kursomgång
Information för HT 2024 Start 2024-10-28 programstuderande
- Studielokalisering
KTH Kista
- Varaktighet
- 2024-10-28 - 2025-01-13
- Perioder
- P2 (7,5 hp)
- Studietakt
50%
- Anmälningskod
50033
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Engelska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
Ingen platsbegränsning
- Målgrupp
TEBSM
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
Kontakt
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan II2211 (HT 2023–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna
- använda forskningsmetodik och vetenskapligt skrivande för att formulera en vetenskaplig rapport eller forskningsartikel inom området inbyggda system
- identifiera, förklara och utvärdera de samhälleliga och etiska aspekterna av forskningsprojektet och hur projektet bidrar till FN:s mål för hållbar utveckling
- presentera forskningsresultat och kommentera styrkan och svagheten i andra projekt
- läsa och utvärdera vetenskapliga artiklar relaterade till inbyggda system och skriva konstruktiva kommentarer och ge feedback
- reflektera över jämställdhet och lika möjligheter i ett projektarbete
- föreslå forskningsprojekt relaterade till inbyggda system som är vetenskapligt värdefulla och möjliga att genomföra inom given tid och med givna resurser
i syfte att få tillräcklig kunskap om de bakomliggande teorier, insikter och praktiska färdigheter som krävs för att genomföra ett forskningsprojekt och skriva en vetenskaplig rapport inom området inbyggda system.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- ANN1 - Inlämningsuppgift och seminarier, 2,5 hp, betygsskala: P, F
- ANN2 - Projektuppgifter och seminarier, 5,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.