Livcyckelkarta presenteras och olika typer av vidareutvecklings- och underhållsaktiviteter placeras på denna. Status inom industrin och forskning kartläggs. Evolutionslagar presenteras och utvärderas inom olika ansatser (den traditionella, komponentbaserade, och open-source). Förleveransprocess- och överföringsmodeller studieras och kriterier för att lyckas med dem identifieras. Impaktanalys behandlas. Olika sätt att hantera kundproblem studeras, både mindre och mer kritiska (akuta) problem. Avvecklingsmodellen studeras. Slutligen diskuteras kvalitetsattributet ”maintainability” och jämförelse görs med "bad smells".
ID2006 Vidareutveckling och underhåll 7,5 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: VT 2000
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagdInformation per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan ID2006 (HT 2007–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter fullgjord kurs ska den studerande kunna
- planera för hela livscykeln i initiala faser av systemutvecklingsprocessen
- identifiera alla supportnivåer involverade i vidareutveckling och underhåll
- identifiera de problem som råder inom vidareutveckling och underhåll både inom industri och forskning
- med utgångspunkt från mjukvarukritikalitet och dess prioritet välja passande problemhanteringsmetod
- förklara skillnader mellan alla typer av underhållskategorier
- ta beslut vid hantering av legacysystem
- identifiera avvecklingsaktiviteter
- utvärdera agila metoder utifrån livscykelperspektiv
- motivera varför det är viktigt att bygga in evolvability/maintanability i system
- beskriva evolutionslagar och motivera dem
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
- grundläggande kunskaper i programvaruteknik
Betygsskala: A/B/C/D/E/Fx/F
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Kajko-Mattsson, Software Evolution and Maintenance, Kompndium, DSV.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL1 - Inlämningsuppgift, 3,0 hp, betygsskala: P, F
- TEN1 - Tentamen, 4,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
- skriftlig examen, 4,5 credit points
- inlämningsuppgift, 3 credit points
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Kontaktperson
Övrig information
Kursen har för få sökande till V11 P4 och kommer inte att genomföras.