Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

HU1000 Industriell marknadsföring 7,5 hp

Marknadsföring innebär att anpassa företagets verksamhet efter kundernas behov. Det övergripande syftet med kursen är att ge studenterna grundläggande kunskaper om olika marknadsföringsverktyg och modern industriell marknadsföring och dess speciella villkor och särdrag i förhållande till konsumentmarknadsföring i både säljar- och inköpsledet samt hur dessa kunskaper omvandlas till strategisk och praktisk handling i marknadsföring av tekniska produkter och tjänster i högskoleingenjörens framtida yrkesutövning.

Information per kursomgång

Termin

Information för VT 2025 Start 2025-01-14 programstuderande

Studielokalisering

KTH Södertälje

Varaktighet
2025-01-14 - 2025-03-16
Perioder
P3 (7,5 hp)
Studietakt

50%

Anmälningskod

61426

Undervisningsform

Normal Dagtid

Undervisningsspråk

Svenska

Kurs-PM
Kurs-PM är inte publicerat
Antal platser

Ingen platsbegränsning

Målgrupp
Ingen information tillagd
Planerade schemamoduler
[object Object]

Kontakt

Examinator
Ingen information tillagd
Kursansvarig
Ingen information tillagd
Lärare
Ingen information tillagd

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan HU1000 (VT 2024–)
Rubriker med innehåll från kursplan HU1000 (VT 2024–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

  • Begrepp, metoder, modeller och synsätt inom industriell marknadsföring
  • Marknadsinformation; primär- och sekundärdata
  • Förhandlingsteknik
  • Presentationsteknik
  • Marknadsplan kring en produkt på producentmarknaden
  • Marknadsförings- och konkurrenslagen

Lärandemål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  1. redogöra för och använda begrepp, metoder och modeller som karaktäriserar modern industriell marknadsföring
  2. ta fram relevant information för att kunna genomföra en tillämpad analys där resultatet motiveras utifrån relevant teori, empiri och strategisk analys
  3. muntligt och skriftligt presentera en marknadsplan
  4. genomföra en förhandling där studenten medvetet använder olika strategier genom att ställa frågor, argumentera och bemöta invändningar
  5. redogöra för hur hållbarhetsaspekter och etiska avvägningar inkluderas i utformningen av marknadsföringen

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Ingen information tillagd

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Från V23: Kotler, Armstrong och Parment,  Marknadsföring – teori och tillämpningar, Pearson, Third Edition 2022, ISBN: 978-1-29240-453-0

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • PRO1 - Projekt, 4,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • TEN1 - Skriftlig tentamen, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • ÖVN1 - Övningar, 0,5 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Industriell ekonomi, Teknik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd