Designmetodik I
(synsätt och metoder)
Ljusteknik I
(ljuskällor och armaturer)
Hållbarhet och miljö
(människa, energi och omgivning)
Teori för stadsbebyggelse
(landskap och stads skala)
Belysning i staden
(fullskaleinstallationer)
Den andra kursen i programmet fokuserar på utomhusmiljöer, "Urban Lighting," och använder staden Stockholm som ett levande ljuslaboratorium för observation och analys. I "Ljus och Rum” i utomhuskontexten kommer du att utforska hur belysning bidrar till stadens morfologi, påverkar sociala interaktioner och inverkar på både miljön och icke-mänskligt liv. Med fokus på att skapa balanserade och ansvarsfulla belysningslösningar behandlar kursen offentliga utrymmen, från gator och fasader till gångvägar.
Du kommer att arbeta i olika skala för att harmonisera mörker och ljus, och designa med hållbarhet, socialt ansvar och teknologisk utveckling i åtanke.
Dessutom fungerar KTH-campus som en praktisk plats, där du kommer att installera en verklig ljusinstallation i skala 1:1, vilket ger dig möjligheten att omsätta teori i praktik och själv uppleva ljusets transformerande kraft i den byggda miljön.
Förutom lärarna och handledarna på Lighting Design Division kommer du att möta flera återkommande gäster som deltar i kursen, såsom ljusdesignpraktikerna Kaoru Mende, Clara Fraenkel och Thomas Schielke.
Hållbarhet, mörker, teknologi, storskalig tillämpning.
KTH Campus
33%
50439
Normal Dagtid
Engelska
Min: 5
Obligatorisk för TLODM
Foteini Kyriakidou (foteini.kyriakidou@arch.kth.se)
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan HS2008 (HT 2019–)Designmetodik I
(synsätt och metoder)
Ljusteknik I
(ljuskällor och armaturer)
Hållbarhet och miljö
(människa, energi och omgivning)
Teori för stadsbebyggelse
(landskap och stads skala)
Belysning i staden
(fullskaleinstallationer)
Studenter som genomfört denna kurs ska:
Kandidatexamen inom arkitektur eller närliggande område, eller motsvarande utbildningsnivå.
Armengaud, Marc, et al. (2009) Land & Scape Series: Nightscapes. GG.
DiLaura, DAvid et al. (2011) Lighting Handbook, 10th ed, IES.
Gehl, Jan (1987) Life between Buildings: Using Public Space. Chapman & Hall.
Jacobs, Jane (2011) The Death and Life of Great American Cities. Modern Library.
Lynch, Kevin. (1960) The Image of the City.
M. Rea, Lighting Handbook, 9th ed., IESNA, NY, 2000
Millet, Marietta. (1996) Light revealing architecture.
Narboni, Roger. (2004) Lighting the Landscape.
Schwalbach, Gerrit. (2009) Basics urban Planning.
Rapoport, Amos (1977) Human Aspect of Urban Form. Pergamon Press.
Zardini, Mirko (2005) Sense of the City and alternate approach to urbanism.
Plus recommended and mandatory literature presented during the course.
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Kursen har fyra examinationsmoment: en övning (INLA), "workbook" (INLB), huvudprojekt (PROA) och en projektrevision (PROB).
Kursutvärderingen är en kombination av analys, undersökning, designuppgift och "workbook" betyget, som reflekterar både förmågan till lagarbete och den individuella prestationen.
Utvärderingsuppgiftens utvärdering är uppdelad i två delar och innehåller: Vision och koncept, process, slutresultat, presentation och revision.
Den personliga inlärningsprocessen bedöms genom arbetet med ”the workbook” och betyg sätts enligt följande kriterier: mål, struktur, förmåga till analys och reflektion samt forskning.
Detaljerad beskrivning av bedömningskriterierna för kursen ges vid kursstart.
För att få slutbetyg på kursen krävs lägst betyg E på "the workbook" (rapport avseende föreläsningar, process och reflektioner) och projektet (process och seminarier) såväl som 80 % närvaro.
Slutbetyg sätts enligt betygsskala A-F.