Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

HS2008 Ljus och rum-utomhusbelysning 12,0 hp

Den andra kursen i programmet fokuserar på utomhusmiljöer, "Urban Lighting," och använder staden Stockholm som ett levande ljuslaboratorium för observation och analys. I "Ljus och Rum” i utomhuskontexten kommer du att utforska hur belysning bidrar till stadens morfologi, påverkar sociala interaktioner och inverkar på både miljön och icke-mänskligt liv. Med fokus på att skapa balanserade och ansvarsfulla belysningslösningar behandlar kursen offentliga utrymmen, från gator och fasader till gångvägar.

Du kommer att arbeta i olika skala för att harmonisera mörker och ljus, och designa med hållbarhet, socialt ansvar och teknologisk utveckling i åtanke.

Dessutom fungerar KTH-campus som en praktisk plats, där du kommer att installera en verklig ljusinstallation i skala 1:1, vilket ger dig möjligheten att omsätta teori i praktik och själv uppleva ljusets transformerande kraft i den byggda miljön.

Förutom lärarna och handledarna på Lighting Design Division kommer du att möta flera återkommande gäster som deltar i kursen, såsom ljusdesignpraktikerna Kaoru Mende, Clara Fraenkel och Thomas Schielke.

Hållbarhet, mörker, teknologi, storskalig tillämpning.

Information per kursomgång

Termin

Information för HT 2024 Start 2024-08-26 programstuderande

Studielokalisering

KTH Campus

Varaktighet
2024-08-26 - 2025-01-13
Perioder
P1 (6,0 hp), P2 (6,0 hp)
Studietakt

33%

Anmälningskod

50439

Undervisningsform

Normal Dagtid

Undervisningsspråk

Engelska

Kurs-PM
Kurs-PM är inte publicerat
Antal platser

Min: 5

Målgrupp

Obligatorisk för TLODM

Planerade schemamoduler
[object Object]

Kontakt

Examinator
Ingen information tillagd
Kursansvarig
Ingen information tillagd
Lärare
Ingen information tillagd
Kontaktperson

Foteini Kyriakidou (foteini.kyriakidou@arch.kth.se)

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan HS2008 (HT 2019–)
Rubriker med innehåll från kursplan HS2008 (HT 2019–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursupplägg

Designmetodik I
(synsätt och metoder)

Ljusteknik I
(ljuskällor och armaturer)

Hållbarhet och miljö
(människa, energi och omgivning)

Teori för stadsbebyggelse
(landskap och stads skala)

Belysning i staden
(fullskaleinstallationer)

Kursinnehåll

  • Beskrivning av designprocessens metoder och verktyg för utomhusbelysning, som inkluderar teoretiska grundbegrepp och beräkningsmetoder för utomhusbelysning.
  • Grundläggande kunskap i stadsplanering med inriktning på ljusdesign. Översiktsplaner för belysning, som inbegriper hållbarhet och energieffektivisering.
  • Fullskaliga applikationer, funktionstester och kriterier för estetiska och designbaserade bedömningar.

Lärandemål

Studenter som genomfört denna kurs ska:

  • ha utökat sitt ordförråd av ny terminologi avseende teknik, gestaltning och upplevelse. 
  • kunna förstå och arbeta med stadsrummets struktur och komplexitet, inkluderande användarnas roll och skillnaden mellan stadens framtoning och gestaltning dagtid och nattetid.
  • kunna tillämpa metoder för stadsanalys och utveckla koncept för stadens belysning och utföra dem som fullskaleinstallationer.
  • träna och utveckla färdigheter för att arbeta enskilt och tillsammans i grupp. Reflektera över sina metoder och resultat, med avsikt att ha förmågan att abstrahera dem från det givna sammanhanget.
  • Studenter ska kunna utvärdera och utveckla projektarbetet genom självanalys och peer-review.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Kandidatexamen inom arkitektur eller närliggande område, eller motsvarande utbildningsnivå.

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Armengaud, Marc, et al. (2009) Land & Scape Series: Nightscapes. GG.     

DiLaura, DAvid et al. (2011) Lighting Handbook, 10th ed, IES.

Gehl, Jan (1987) Life between Buildings: Using Public Space. Chapman & Hall.

Jacobs, Jane (2011) The Death and Life of Great American Cities. Modern Library.

Lynch, Kevin. (1960) The Image of the City.

M. Rea, Lighting Handbook, 9th ed., IESNA, NY, 2000

Millet, Marietta. (1996) Light revealing architecture.

Narboni, Roger. (2004) Lighting the Landscape.

Schwalbach, Gerrit. (2009) Basics urban Planning.

Rapoport, Amos (1977) Human Aspect of Urban Form. Pergamon Press.

Zardini, Mirko (2005) Sense of the City and alternate approach to urbanism.

Plus recommended and mandatory literature presented during the course.

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • INLA - Arbetsbok, 6,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • PROA - Projekt, 6,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Kursen har fyra examinationsmoment: en övning (INLA), "workbook" (INLB), huvudprojekt (PROA) och en projektrevision (PROB).
Kursutvärderingen är en kombination av analys, undersökning, designuppgift och "workbook" betyget,  som reflekterar både förmågan till lagarbete och den individuella prestationen.
Utvärderingsuppgiftens utvärdering är uppdelad i två delar och innehåller: Vision och koncept, process, slutresultat, presentation och revision.

Den personliga inlärningsprocessen bedöms genom arbetet med ”the workbook” och betyg sätts enligt följande kriterier: mål, struktur, förmåga till analys och reflektion samt forskning.

Detaljerad beskrivning av bedömningskriterierna för kursen ges vid kursstart.

Övriga krav för slutbetyg

För att få slutbetyg på kursen krävs lägst betyg E på "the workbook" (rapport avseende föreläsningar, process och reflektioner) och projektet (process och seminarier) såväl som 80 % närvaro.

Slutbetyg sätts enligt betygsskala A-F.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Arkitektur

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Foteini Kyriakidou (foteini.kyriakidou@arch.kth.se)