- Problemformulering, mål, syfte och avgränsning
- Litteraturstudie eller informationsökning som visar aktuell kunskap inom teknikområdet
- Val av metod, lösningssätt
- Problemlösning
- Rapport där vikt läggs vid analyser, resultat, självständiga slutsatser och rekommendationer
HM1024 Fördjupningsprojekt 7,5 hp
Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan HM1024 (VT 2015–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Det övergripande målet är att studenten självständigt ska tillämpa de ingenjörsmässiga kunskaper som förvärvats under utbildningen.
Efter godkänd kurs ska studenten:
- kunna tillämpa kunskaper och färdigheter som förvärvats under utbildningen på verkliga problem
- självständigt kunna analysera och bearbeta en större problemställning inom teknikområdet
- kunna dokumentera och presentera sitt arbete, för given målgrupp, med krav på struktur, formalia och språkbehandling
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
kursbok:
Risker i tekniska system: Grimvall, Jacobsson och Thedéen. Studentlitteratur, LUND (2003)
Rapporter handböcker (finns digitalt alt delas ut):
Guide to safety analysis for accident prevention, av Lars Harms-Ringdahl (gratis PDF) http://www.irisk.se/sabook/SA-book1.pdf
Arbete och teknik på människans villkor: Bohgard m.fl. 2008, PREVENT. Främst från sektionen Information och interaktion i tekniska system, kapitel 7 och 8, men även hänvisning till övriga sektioner.
Att bygga säkerhet: Törner, Pousette och Larsson. Göteborgs universitet, 2008, http://www.medicine.gu.se/digitalAssets/1162/1162650_verktygslada.pdf
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- PRO1 - Projekt, 7,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.