- Kravhantering: funktionella och icke funktionella krav, användarhistorier, produktlogg
- Analys och systemspecifikation
- Projektprocesser för mjukvaruutveckling
- Design och implementationsregler för återanvändning, underhåll och utbyggbarhet
- Metoder för testning och programvalidering som enhetstester, integrationstester och acceptanstester
- Dokumentation av kod, produktbeskrivning samt installationsanvisningar och manual
- Introduktion till flerlagerarkitektur
- Upphovsrättsliga och andra juridiska aspekter på programvaruutveckling.
HI1039 Projektkurs inom programvaruutveckling 9,0 hp
Information per kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Information för VT 2025 Start 2025-03-17 programstuderande
- Studielokalisering
KTH Flemingsberg
- Varaktighet
- 2025-03-17 - 2025-06-02
- Perioder
- P4 (9,0 hp)
- Studietakt
50%
- Anmälningskod
60559
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Svenska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
Ingen platsbegränsning
- Målgrupp
- Ingen information tillagd
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
Kontakt
Reine Bergström (reineb@kth.se)
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan HI1039 (VT 2023–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Kursen skall ge studenten träning i att utveckla en större programvara samt en fördjupning i projektmetodik. Arbetet utförs i projektform. Projektet skall ge förståelse och träning i projektmetodiker och verktyg som används vid framtagning av större program.
Efter genomgången kurs ska studenten ha:
- kunskap om olika projektmetodiker samt deras fördelar och nackdelar samt fördjupad kunskap inom agil projektmetodik
- färdigheter i att ta fram och hantera krav för ett mjukvarusystem
- kunskaper om genomförandet av utvecklingsprocessen för en större programvara med hänsyn tagen till återanvändbarhet, underhåll och utbyggbarhet
- förmåga att, i dialog med beställare eller produktägare, genomföra analys och design av en större programvara
- färdighet i att implementera, testa och utvärdera en större programvara
- färdigheter i dokumentation av lösningen, både ur utvecklar- och användarperspektiv
- tillämpa kunskaper inom teknikområdet och använda lämpliga metoder och modeller samt kritiskt analysera resultat och alternativa lösningar
- kunna sätta in tekniken i ett större sammanhang och beakta användarkrav, ekonomiska, miljömässiga och samhälleliga aspekter och kunna överväga teknikens möjligheter och begränsningar
Under projektet ska agil projektmetodik, återkoppling till beställare, testning, versionshantering och dokumentation implementeras på det sätt som beskrivs i teoridelen av kursen.
Lösningen ska, så långt möjligt, implementeras så att återanvändning av moduler är möjlig och så att det är enkelt att bygga vidare på lösningen.
Dessutom ska studenten, tillsammans med projektgruppen, ha producerat en produktbeskrivning med tydlig problemformulering, beskrivning av metoder samt utvärdering av produkten gentemot målen.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Grundläggande behörighet samt följande avklarade kurser (eller motsvarande kurser)
- HI1027, objektorienterad programmering
- HI1030, databasteknik
- HI1038, projektkurs inom data- och nätverksteknik
Utrustning
Kurslitteratur
Agil projektledning, tredje eller fjärde upplagan av Tomas Gustavsson, Sanoma utbildning. Boken finns även som e-bok.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- PRO1 - Projekt, 7,0 hp, betygsskala: P, F
- RED1 - Redovisning, 2,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Kursen avslutas med en presentationsdag där grupperna presenterar sin slutprodukt.
Godkänt projektarbete (PRO1; 7,0 hp), betygsskalan P/F och godkänd redovisning av teoriavsnitt (RED1; 2,0 hp), betygskala P/F
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.