Den första delen av kursen innehåller metoder och teorier för att analysera generella trender i makroekonomiska variabler såsom arbetslöshet, räntor, investeringar och sparande. Den andra delen av kursen fokuserar på makroekonomisk tillväxt, inklusive endogen tillväxt baserad på humankapital, FoU och innovation.
FME3545 Makroekonomi 7,5 hp

Information per kursomgång
Information för VT 2025 Start 2025-03-17 programstuderande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2025-03-17 - 2025-06-02
- Perioder
- P4 (7,5 hp)
- Studietakt
50%
- Anmälningskod
61317
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Engelska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
1 - 1
- Målgrupp
- Ingen information tillagd
- Planerade schemamoduler
- Ingen information tillagd
- Schema
- Schema är inte publicerat
- Del av program
- Ingen information tillagd
Kontakt
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan FME3545 (VT 2019–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Kursens lärandemål är att deltagarna efter avslutad kurs ska kunna:
- Definiera, beräkna och reflektera över viktiga makroekonomiska aggregat som BNP, arbetslöshet och inflation
- Identifiera och bedöma orsakerna till och följderna av arbetslöshet och inflation och samspelet dem emellan
- Analysera ekonomisk tillväxt med hjälp av exogena och endogena tillväxtmodeller
- Använda relevanta makroekonomiska modeller för att bedöma olika makroekonomiska fenomen
- Reflektera över betydelsen av penning- och finanspolitik för ekonomisk utveckling på kort och lång sikt
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Högskolestudier om minst 180 hp, därav minst 30 hp inom matematik/nationalekonomi samt dokumenterade kunskaper i engelska B eller motsvarande.
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- TEN1 - Tentamen, 7,5 hp, betygsskala: P, F
- ÖVN1 - Övningsuppgifter, - hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Övrig information
ITM/Industriell ekonomi och organisation
Kontakta Per Thulin, per.thulin@indek.kth.se, 08/790 95 63