- Grundläggande kunskaper om immaterialrätt.
Momentet avser att ge en grundläggande förståelse för de immaterialrättsliga områden som aktualiseras inom akademisk forskning - Identifiera användbar information från patentlitteratur.
Momentet syftar till att ge kännedom om patentsystemet som en ren informationssökningskanal i forskningen samt visa på skillnader mellan granskning av patentpublikationer och peer-review granskning av publikationer i vetenskapliga tidskrifter. - Kommersialisering av forskningsresultat.
Momentet behandlar olika aspekter kring att kommersialisera forskningsresultat och hur en inventering av immateriella tillgångar i ett projekt kan genomföras
FLE3010 Innovation och immaterialrätt IPR 3,0 hp
Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan FLE3010 (VT 2019–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter genomgången kurs skall studenten kunna:
Redogöra för grundläggande begrepp inom immaterialrätt
Söka, identifiera och utvärdera teknisk information i patentlitteratur inom sitt eget forskningsområde
Identifera kommersialiserbara immateriella tillgångar inom ett forskningsprojekt
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Antagen till forskarutbildning vid KTH
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Meddelas vid kursstart
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL1 - Inlämningsuppgift, 3,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
För godkänt krävs närvaro på kurstillfällen och godkända delinlämningar.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.