Seminariekurs med självstudier och inlämningsuppgifter efter varje besökt seminarium
FEI3391 Forskningsseminarier i elektroteknik 4,5 hp
Kursen är en seminariekurs där disputationer och presentationer av licentiatavhandlingar (alternativt 50% seminarier) vid huvudsakligen institutionen för elektroteknik utgör kursinnehållet och kursen löper kontinuerligt.
Information per kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Information för VT 2025 Start 2025-01-14 programstuderande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2025-01-14 - 2025-03-16
- Perioder
- P3 (4,5 hp)
- Studietakt
33%
- Anmälningskod
60786
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Engelska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
Ingen platsbegränsning
- Målgrupp
- Ingen information tillagd
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
- Schema är inte publicerat
- Del av program
- Ingen information tillagd
Kontakt
Daniel Månsson (manssond@kth.se)
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan FEI3391 (VT 2024–)Information för forskarstuderande om när kursen ges
Kursen ges löpande
Innehåll och lärandemål
Kursupplägg
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
Redogöra för och diskutera forskningsfronten inom elektroteknik och koppla till viktiga aktuella samhällsfrågor såsom hållbarhet.
Redogöra och argumentera för betydelsen av sitt eget forskningsområde inom elektroteknik.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Antagen som doktorand vid skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS) på KTH i ämnet elektro- och systemteknik med inriktning Elektromagnetism, Elkraftteknik, Plasmafysik, eller motsvarande.
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- EXA1 - Examination, 4,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Kursen är en seminariekurs där disputationer och presentationer av licentiatavhandlingar vid institutionen för elektroteknik utgör kursinnehållet och kursen löper kontinuerligt. Doktoranden ska besöka minst 20 stycken, ovan beskrivna, seminarier. Varje besökt seminarier avhandlas i en 1-sides reflekterande rapport.
Övriga krav för slutbetyg
Studenten ska besöka minst 20 stycken disputationer eller licentiate seminarier samt ha skrivet en rapport om varje enskilt seminarium.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.