Åtta två-timmars undervisningspass med angivna kapitel ur kompendier, böcker och artiklar som underlag. Till varje pass ges ett motsvarande laborationspass eller mätuppgift i fält.
FDT3318 Rumsakustik och rumsligt ljud 7,5 hp
Kursen ger en grundlig orientering i rumsakustik, riktningshörande, tekniker för rumslig ljudåtergivning samt användning av ljud i virtuella miljöer.
Information per kursomgång
Information för HT 2024 Start 2024-10-28 programstuderande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2024-10-28 - 2025-01-13
- Perioder
- P2 (7,5 hp)
- Studietakt
50%
- Anmälningskod
51556
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Engelska
- Kurs-PM
- Antal platser
Ingen platsbegränsning
- Målgrupp
- Ingen information tillagd
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
- Del av program
- Ingen information tillagd
Kontakt
Sten Ternström (stern@kth.se)
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan FDT3318 (HT 2024–)Information för forskarstuderande om när kursen ges
Period 2 2024 (nov-dec)
Innehåll och lärandemål
Kursupplägg
Kursinnehåll
Sessioner 1-2 Rumsakustiska grunder (Kuttruff, Liljencrants)
Seminarium med delpresentationer; räkneövning
Mäta up efterklangstid i 2 rum med Schröders baklänges integrering
3 Riktningshörande (Immersive Sound)
ILD, ITD, HRTF
Labb – find your personal difference limen for direction
4 Simulering av rumsakustik
Vanligt reverb – direktljud + tidiga reflexer + diffus efterklang
Strålgångsdemo (ODEON) jfr med finita tidsskillnader
Laboration i COMSOL
5 Rumslig ljudåtergivning
Binaural
Biografer
Ambisonics, VBAP, vågfältssyntes
6 Virtuell akustik i VR-miljöer och fjärrnärvaro
Gästföreläsare från industrin (Ericsson, ACAD)
7 Studiebesök: Stockholms Konserthus (aktiv akustik), studiebesök MWL ekofritt rum mm,
studiebesök KMH högtalardomen Lilla Salen, konsthuvud
8 Presentationer av individuella projektresultat
Lärandemål
Kunna redogöra för grunderna i statistisk resp. geometrisk rumsakustik
- utföra grundläggande beräkningar av rumakustiska parametrar för rektangulära rum
- kunna redogöra för riktningshörandets principer och hur de relaterar till en akustisk miljö inomhus
- kunna förstå och använda huvud-relaterade impulssvar/överföringsfunktioner för binaural återgivning
- kunna simulera enkla scenarier med enstaka ljudkällor i virtuella rum med givna egenskaper
- kunna redogöra för moderna metoder för rumslig återgivning, särskilt stereo, VBAP, Ambisonics, Dolby Atmos och vågfältssyntes.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Nej
Rekommenderade förkunskaper
SK1120 Vågrörelselära, grundläggande klassisk fysik, t ex DT1175 (CMETE) eller motsvarande, samt någon kurs i signalbehandling med åtminstone digital audio och filtrering.
Utrustning
Mathworks Matlab+COMSOL för programmeringsuppgifter
Kurslitteratur
Kuttruff & Vorländer: Room Acoustics, 7th edition, ISBN 978-1032478258; eBook på KTHB.
Agnieszka Roginska, Paul Geluso (eds.) Immersive Sound The Art and Science of Binaural and Multi-Channel Audio,
Copyright 2018 ISBN 978-1138900004; eBook på KTHB
Liljencrants, Ternström: kompendium om rumsakustik
Murphy: kompendium om rumslig återgivning
De första två är för djupläsning med läsanvisningar, de andra två är minimikunskaper som i sin helhet ingår i kursfordringarna.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- EXA1 - Examination, 7,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Aktivt deltagande i alla seminarier, helst på plats, deltagande på distans kommer att vara möjligt.
Redovisning inför gruppen av inläsningsuppgifter samt eget projektarbete. Utförande av ljudande
akustiksimuleringar under laborationerna.
Övriga krav för slutbetyg
Skrivna personliga reflektioner över varje session.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Kontaktperson
Övrig information
Inläsning och diskussion kring viktiga forskningsartiklar med anknytning till varje pass.