5 föreläsningar, 3 labbar, 2 projektseminarium
FDT3151 Konverserande system 7,5 hp
Konverserande system låter användare interagera med maskiner genom talat eller skrivet språk. Exempel på sådana system är smarta högtalare, röstassistenter, chatbottar och sociala robotar. Detta innefattar användandet av teknologier så som naturlig språkförståelse, talteknologi och multi-modala gränssnitt. Kursen ger en ingående förståelse av konverserande system, från ett teoretiskt och ett praktiskt perspektiv, genom föreläsningar, övningar och ett projekt. Båda klassiska, regelbaserade modeller och nyare modeller baserade på djupinlärning kommer att avhandlas.
Information för forskarstuderande om när kursen ges
Period 2, samkörs med master-kursen DT2151
Om kursomgång
Gäller för kursomgång
HT 2024 Start 2024-10-28 programstuderande
Målgrupp
Ingen information tillagdDel av program
Ingen information tillagdPerioder
P2 (7,5 hp)Varaktighet
Studietakt
50%
Undervisningsform
Normal Dagtid
Undervisningsspråk
Engelska
Studielokalisering
KTH Campus
Antal platser
Ingen platsbegränsning
Planerade schemamoduler
Kurs-PM
Kurs-PM är inte publiceratSchema
Schema är inte publiceratKursval
Gäller för kursomgång
HT 2024 Start 2024-10-28 programstuderande
Anmälningskod
50985
Kontakt
Gäller för kursomgång
HT 2024 Start 2024-10-28 programstuderande
Kontaktperson
Gabriel Skantze (skantze@kth.se)
Examinator
Ingen information tillagdKursansvarig
Ingen information tillagdLärare
Ingen information tillagdInnehåll och lärandemål
Kursupplägg
Kursinnehåll
Kursen består av fem föreläsningar, tre labbar och ett project som utförs individuellt eller i grupper. Projektetidén presenteras vid en projekt-pitch och vid ett slutseminarium. Under labb-sessionerna kommer vi att använda olika plattformar för att utveckla konverserande system (inklusive grafiska verktyg, social robotik och djupinlärning).
Föreläsningarna kommer att ta upp följande ämnen:
- Introduktion till konverserande system. Historiskt perspektiv. Översikt av tal- och språkteknologiska komponenter.
- Teorier kring språklig interaktion. Semantik och pragmatik. Psykolingvistiska perspektiv.
- Naturlig språkförståese. Grammatik-baserade och datadrivna modeller. Koppling mellan språk och visuell perception.
- Dialoghantering. Chat- och uppgiftsorienterad dialog. Regelbaserade och neurala modeller. Förstärkningsinlärning.
- Multi-modal interaktion, Sociala signaler och Social robotik.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- Redogöra för vilka olika modeller för konverserande system som finns, deras styrkor och svagheter, samt applicera lämplig modell beroende på applikation
- Implementera ett konverserande system med hjälp av regelbaserade ramverk och djupinlärning
- Identifiera forskningsfrågor inom konverserande system, hitta relevant litteratur, utforma en forskningsplan, samt genomföra forskningsprojektet
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Doktorander från EECS
Rekommenderade förkunskaper
Grundläggande kunskaper i maskininlärning rekommenderas (t.ex. DD2421, DD2434, EN2202)
Viss programmeringserfarenhet är nödvändig.
Utrustning
Kurslitteratur
Kompendium med relevanta artiklar.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- EXA1 - Skriftlig examination, 7,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Närvaro vid alla föreläsningar, övningar och projektseminarier. Godkänd projektrapport.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.