Studenter och seniora forskare träffas för att diskutera böckerna i seminarier. Varje bok diskuteras av varje elev, som måste presentera saker som de tyckte om boken, saker som de ogillar, och ställa en fråga till gruppen.
FDM3001 Tvärvetenskapliga perspektiv inom HCI 7,5 hp
Detta är en läskurs på interaktionsdesign, datavetenskap och samhällsvetenskapliga för doktorander inom HCI. Vi studerar hur olika metoder från olika discipliner kan tillämpas för att bättre förstå komplexa sociala processer, och hur det i sin tur kan tillämpas på design av ny teknik. Utöver läsmaterial, är kursens seminarier ett tvärvetenskapligt forum där elever med olika bakgrund kan lära sig olika perspektiv från varandra. Kursen har inget angivet start- eller slutdatum, utan är löpande. Juniora och seniora forskare, samt studenter som är registrerade i kursen träffas en gång i månaden.
Information per kursomgång
Information för HT 2024 Start 2024-10-28 programstuderande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2024-10-28 - 2025-01-13
- Perioder
- P2 (7,5 hp)
- Studietakt
50%
- Anmälningskod
51587
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Engelska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
Ingen platsbegränsning
- Målgrupp
- Ingen information tillagd
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
- Schema är inte publicerat
- Del av program
- Ingen information tillagd
Kontakt
Madeline Balaam (balaam@kth.se)
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan FDM3001 (VT 2020–)Innehåll och lärandemål
Kursupplägg
Kursinnehåll
HCI är ett tvärvetenskapligt fält med bidrag från olika discipliner inklusive interaktionsdesign, datavetenskap och samhällsvetenskap som antropologi och sociologi. Forskare från olika discipliner kan arbeta tillsammans men talar ofta olika språk och har olika syften. Det finns värde att mötas och skapa gemensam intellektuell grund.
Kursen syftar till att exponera HCI-forskare för olika metoder och epistemologier och engagera studenter från olika discipliner. Vi kommer att läsa böcker som täcker ämnen som är så olika som fenomenologi, materialitet, etnografi och artificiell intelligens. Böckerna är ofta redan tvärvetenskapliga, t.ex. en etnografi av datavetenskapare.
Tillsammans täcker böckerna ett brett spektrum av metoder för att förstå sociala fenomen och individuella erfarenheter relaterade till teknik, i synnerhet saker av internet och AI. Innehållet är valt att engagera sig kritiskt med läsarna, med olika synvinklar relaterade till metoder för att skapa och leva med teknik.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten:
- Kunna läsa kritiskt och engagera sig med begrepp och akademiskt skrivande utanför sitt ämnesområde
- Vara bekant med tvärvetenskapliga metoder som etnografier, materialperspektiv och kritiska metoder
- Formulera tvärvetenskapliga forskningsfrågor och kunna identifiera samarbetsområden mellan olika discipliner
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Utrustning
Krävs inte
Kurslitteratur
Mack Hagood (2019) Hush: Media and Sonic Self Control
Christoph Becker (2024) Insolvent: How to reorient computing for just sustainability
Meredith Broussard (2023) More than a glitch: Confronting race, gender and ability bias in tech
Ulises A. Mejias and Nick Couldry (2024) Data Grab: The new colonialism of big tech and how to fight back
Lucy Suchman (2006) Plans and Situated Actions: The problem of Human Machine Communication
Neta Atanasoki and Kalindi Vora (2019) Surrogate Humanity: Race, Robots, and the Politics of Technological Futures
Alan Blackwell (2024) Moral Codes: Designing Alternatives to AI
Michelle Drouin (2023) Out of Touch: How to Survive an Intimacy Famine by https://mitpress.mit.edu/9780262545990/out-of-touch/
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- EXA1 - Examination, 7,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
För att slutföra kursen måste studenten ha läst 5 böcker och deltagit aktivt i 5 seminarier
Övriga krav för slutbetyg
Betyget är godkänt/icke-godkänt.
För att slutföra kursen måste studenten ha läst 5 böcker och deltagit aktivt i 5 seminarier. Dessutom måste ett av dessa två kriterier uppfyllas:
- Skriva en manuskript om sin forskning, som har skickas till något konferens eller tidskrift, där relevant litteratur som presenteras i denna kurs används för att underbygga forskningen
- Skriva en kort uppsats med sina åsikter om tvärvetenskapliga sätt att känna till och representera sociala och individuella fenomen, och hur det hänför sig till deras arbete
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.