Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

FDD3403 Avancerade ämnen i hjärnvetenskap 7,5 hp

Målet med denna kurs är att ge en sammanhängande och övergripande bild av klassisk och modern vetenskaplig litteratur om avancerade ämnen inom hjärnvetenskap till doktorander. För att uppnå detta kommer studenter i kursen läsa och diskutera både klassiska och nya vetenskapliga artiklar inom valda ämnen. Valet av ämnen och forskningsartiklar kommer att göras av lärare på kursen. Uppsättningen artiklar kommer att uppdateras för varje kursomgång. Studenter i kursen kommer inte bara diskutera dessa artiklar i detalj utan också utforska nya rön relaterade till klassiska teorier. Dessutom kommer de fastställa kopplingar mellan deras eget arbete och klassiska idéer, samt till nya rön inom andra ämnen.

Information per kursomgång

Termin

Information för HT 2024 Start 2024-10-28 programstuderande

Studielokalisering

KTH Campus

Varaktighet
2024-10-28 - 2025-01-13
Perioder
P2 (7,5 hp)
Studietakt

50%

Anmälningskod

51093

Undervisningsform

Normal Dagtid

Undervisningsspråk

Engelska

Kurs-PM
Kurs-PM är inte publicerat
Antal platser

Ingen platsbegränsning

Målgrupp
Ingen information tillagd
Planerade schemamoduler
[object Object]
Schema
Schema är inte publicerat
Del av program
Ingen information tillagd

Kontakt

Examinator
Ingen information tillagd
Kursansvarig
Ingen information tillagd
Lärare
Ingen information tillagd
Kontaktperson

Arvind Kumar (arvkumar@kth.se)

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan FDD3403 (HT 2021–)
Rubriker med innehåll från kursplan FDD3403 (HT 2021–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursupplägg

Undervisningsform

Kursen kommer innehålla tre huvudsakliga moment.

Seminarier: Varje student kommer läsa en uppsättning klassiska och nya forskningsartiklar inom ett valt ämne och ge en 30 minuter lång presentation. Det kommer att hållas 10 seminarier med tio olika ämnen. Valet av seminarieämne för respektive student kommer väljas så att det inte överlappar med doktorandens huvudsakliga forskningsämne. När det är färre än tio studenter kommer lärare att hålla föreläsningar om utvalda ämnen.

Skriftlig rapport: Varje student kommer skriva en 3-5 sidor lång översikt av det tilldelade forskningsämnet.

Fackgranskning: Varje student kommer också fackgranska åtminstone two skriftliga rapporter.

Kursinnehåll

Neural hårdvara; Neural kodning; Receptiva fält; Balans mellan excitation och inhibition; Neurala ensambler; Synaptisk plasticitet; Lärande och minne; Metoder för att läsa och manipulera hjärnaktivitet; Teori om hjärnan

Lärandemål

Efter att ha läst kursen ska studenten kunna

  • beskriva och diskutera större teoretiska och experimentella framsteg inom hjärnvetenskap
  • beskriva framstående teorier om informationsbearbetning in den biologiska hjärnan
  • beskriva kopplingar mellan olika teorier om hjärnan och deras egen forskning
  • kritiskt utvärdera nyhetsvärdet och framstegen som gjorts i ny litteratur
  • identifiera utökningar av befintlig forskning
  • definiera nya forskningsproblem och -metoder

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Studenter bör ha tagit en kurs motsvarande DD2401 Neurovetenskap (Avancerad nivå). En bakgrund inom dynamiska system, stokastiska processer och/eller informationsteori är fördelaktig men inte avgörande.

Rekommenderade förkunskaper

Studenter bör ha tagit en kurs motsvarande DD2401 Neurovetenskap (Avancerad nivå). En bakgrund inom dynamiska system, stokastiska processer och/eller informationsteori är fördelaktig men inte avgörande.

Utrustning

Ingen

Kurslitteratur

Klassiska och nyare forskningsartiklar från framstående tidskrifter såsom Nature, Science, Neuron, Nature Neuroscience, J. Neuroscience, PLoS Comp. Biology, Neural Computation.

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

  • EXA1 - Examination, 7,5 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Studenter kommer bedömmas med muntlig presentation, en skriftlig rapport och fackgranskning av åtminstone en annan students skriftliga rapport.

Övriga krav för slutbetyg

För godkänt betyg ska studenten uppfylla följande:

  • deltagande vid åtminstone 80% av kurstillfällena
  • skriva en kort översikt om ett forskningsämne som inte direkt överlappar med studentens huvudsakliga forskning
  • presentera översikten om ett forskningsämne
  • fackgranska åtminstone en översiktsrapport skiven av en annan student

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Denna kurs tillhör inget huvudområde.

Utbildningsnivå

Forskarnivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Arvind Kumar (arvkumar@kth.se)

Forskarkurs

Forskarkurser på EECS/Beräkningsvetenskap och beräkningsteknik