Kursen utvecklar en förståelse för det redaktionella arbetet med ett temanummer (special issue) och tränar doktoranderna i arbetet med att från idé till publicering förverkliga ett temanummer.
FAK3157 Att redigera ett temanummer 4,0 hp
Om kursomgång
Gäller för kursomgång
VT 2024 Start 2024-01-16 programstuderande
Målgrupp
Ingen information tillagdDel av program
Ingen information tillagdPerioder
P3 (2,0 hp), P4 (2,0 hp)Varaktighet
Studietakt
10%
Undervisningsform
Normal Dagtid
Undervisningsspråk
Svenska
Studielokalisering
KTH Campus
Antal platser
Ingen platsbegränsning
Planerade schemamoduler
Kurs-PM
Kurs-PM är inte publiceratSchema
Schema är inte publiceratKursval
Gäller för kursomgång
VT 2024 Start 2024-01-16 programstuderande
Anmälningskod
61111
Kontakt
Gäller för kursomgång
VT 2024 Start 2024-01-16 programstuderande
Kontaktperson
Per Högselius (perho@kth.se)
Examinator
Ingen information tillagdKursansvarig
Ingen information tillagdLärare
Ingen information tillagdInnehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter genomgången kurs skall studenten:
− känna till traditioner, processer och utmaningar kring redigerandet av ett temanummer
− kunna redigera ett temanummer av hög kvalitet
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Behöriga sökanden är personer som uppfyller förkunskapskraven för antagning till forskarstudier i historiska studier av teknik, vetenskap och miljö.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL1 - Inlämningsuppgift, 4,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.