Vi diskuterar majoriteten av de typer av forskningskommunikation som finns samt deras bevekelsegrunder och konsekvenser, både externa och interna. Det inkluderar konferensdeltagande, konferenspresentationer, populärvetenskapligt skrivande och akademisk textproduktion. Vi berör också kontinuerligt frågor om stil, genre och publik.
FAK3145 Att kommunicera forskning 7,5 hp
Frågor om antagning och liknande hänvisas till history@abe.kth.se
Frågor om kursinnehåll hänvisas till nina@kth.se
Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan FAK3145 (HT 2019–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenterna kunna värdera hur man kommunicerar forskning. Därtill ska de kunna:
- skriva ett abstract till en internationell konferens
- presentera sin egen forskning på en konferens
- planera och delvis skriva en artikel till en vetenskaplig tidskrift
- recensera en vetenskaplig bok för en vetenskaplig tidskrift eller årsbok
- presentera sin egen forskning för en ickeakademisk publik genom en populärvetenskaplig föreläsning, artikel eller liknande
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Behöriga sökanden är personer som uppfyller förkunskapskraven för antagning till forskarstudier inom historia eller annat samhällsvetenskapligt ämne. Kursen ges till forskarstuderande som läst Introduktion till forskarutbildningen eller på annat sätt förvärvat motsvarande kunskaper.
Rekommenderade förkunskaper
För att kunna tillgodogöra sig kursen bör man ha kommit en bit på väg med sitt avhandlingsarbete.
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- UPP1 - Uppsats, 7,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
För godkänt krävs 80 % närvaro på seminarierna, aktivt deltagande i seminarierna, ett abstract, en recension, en konferenspresentation, en populärvetenskaplig föreläsning eller artikel.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Kontaktperson
Övrig information
Ersätter 1N5504