Kursen kommer att fokusera på hur kvantiativa metoder kan användas för att utveckla teori inom företagsekonomi. För att få en djup förståelse av hur ett arbete med kvantitativa metoder utförs kommer LISREL-metoden att studeras. Processen av databehandling från rådata till färdig strukturmodell behandlas. Tonvikten kommer att ligga på hur LISREL-metoden kan användas som ett hjälpmedel för att utveckla teori. Kursen tillämpar en avancerad statistisk teknik för att utveckla begrepp och teori. Detta sker genom att man går igenom konkreta exempel där statistiska resultat och teoretiska föreställningar utvecklas i en interaktiv process som resulterar i tankar som håller för publicering i internationella forskningsartiklar. För att ge kursdeltagaren en helhetssyn på forskningsprocessen från idé till färdig artikel kommer även reviewprocessen att behandlas.
FAI3012 Kvantitativa metoder, strukturekvationsmodellering LISREL 7,5 hp
Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan FAI3012 (HT 2019–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Kursens syfte är att fördjupa förståelsen av hur kvantitativa metoder används i företagsekonomi, genom förståelse för hur LISREL-metoden används för att utveckla teori i företagsekonomisk forskning.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Behörighet till forskarstudier.
Utrustning
Kurslitteratur
Meddelas vid kursstart.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- UPP1 - Uppsats, 7,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Övrig information
ersätter kurs: 1N5310