Geografisk datamodellering. Raster- och vektordatastrukturer och algoritmer. Formulering och lösning av kombinatoriska optimeringsproblem i GIS.
FAG3102 Algoritmer och beräkningsmetoder inom GIS 7,5 hp
Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan FAG3102 (VT 2019–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Kursens huvudinnehåll syftar på design, implementering och test av algoritmer som används i geografiska informationssystem (GIS). Genom läsuppgifter, föreläsningar, seminarier och laborationer ska deltagarna få en god förståelse för hur GIS-data och algoritmer är utformade, hur de kan utvärderas och genomföras samt skaffa sig programmeringskunskaper inom uteckling och utvidgning av GIS programvaror och implementering av nya GIS algoritmer.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Masterexamen i geoinformatik, datavetenskap, operationsanalys eller ämnesliknande ingenjörvetenskaper. Bra engelska kunskaper förutsätts (minsta betyg B eller liknande intyg).
Rekommenderade förkunskaper
Masterexamen i geoinformatik, datavetenskap, operationsanalys eller ämnesliknande ingenjörvetenskaper. Bra engelska kunskaper förutsättas (minsta betyg B eller liknande intyg).
Utrustning
Kurslitteratur
C. D. Tomlin, 1990, Geographic Information Systems and Cartographic Modeling, Prentice Hall. Or, C. D. Tomlin, 2012, Geographic Information Systems and Cartographic Modeling, ESRI Press.
M. F. Worboys and M. Duckham, 2004. GIS: A Computing Perspective, 2nd edition. Taylor & Francis.
R. K. Ahuja, T. L. Magnanti, and J. B. Orlin, 1993, Network Flows: Theory, Algorithms, and Applications, Prentice Hall.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- PRO1 - Projektuppgift, 7,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.