Kursen har som syfte att undersöka och utveckla innovativa strategier för att representera och förmedla forskningsresultat inom konst, teknik och design. Genom kritiska undersökningar av forskningens framställningsformer - i synnerhet inom konst, teknik och design - ger kursen stöd till studentens egen förmåga att utveckla specifika och ämnesrelaterade metoder för att presentera och förmedla det egna forskningsarbetet. Kursen söker utvidga referensramarna för hur kunskap kan representeras och förmedlas genom att överbrygga mellan akademisk forskning och metoder som används inom samtida konst och design. Kursen kombinerar visuell- och textanalys med platsbesök, föreläsingar och litteratur i enlighet med kursdeltagarnas intressen och infallsvinklar. Termer och begrepp som verk, form, gestalt, prototyp och modell kan diskuteras och relateras till en samtida diskurs om frågor om representation och kunskap inom konst, teknik och design, vilken ger kursdeltagare möjlighet att upprätta en medveten position i den egna praktiken.
Kursen fungerar som ett forum för diskussion och reflektion kring frågor om framställning och förmedling av kunskap i och genom konst, teknik och design. Den är uppbyggd av 4-5 moduler med fokus på de strategier och metodologier som är aktuella för kursens deltagare.