− Kvalitet och Total Quality Management (TQM) samt deras betydelse för verksamhetsutveckling och lönsamhet.
− Processorientering och styrning av verksamheter genom statistiska metoder och deras analys.
− Hantering av variationer och säkerställande av kvalitet vid produkt- och tjänsteutveckling.
− Kvalitetssäkring vid inköp och leverantörsval.
− Ständiga förbättringar och tillämpning av metoden Six Sigma.
− Människans roll i kvalitetsarbete och kvalitetsdrivet ledarskap.
− Implementering och användning av ledningssystem såsom ISO 9000.
Efter godkänd kurs ska studenten kunna
1. tillämpa metoderna Lean och Six Sigma för att förbättra kvalitetsprocesser inom en organisation
2. analysera effekten av kvalitetsledningspraxis på en organisations prestation
3. utforma planer för processförbättring med hjälp av statistiska verktyg och datadrivna beslutsmetoder
4. utvärdera de ekonomiska konsekvenserna av att implementera ett kvalitetsförbättringsinitiativ
5. samarbeta i små team för att genomföra kvalitetsledningsprojekt
6. kritiskt granska samtida teorier inom kvalitetsledning och föreslå anpassningar till nya utmaningar i affärsmiljöer.